Volvo med skandinaviskt ljud
Ljuddesign för bilar blir allt viktigare. I ett helt nybyggt ljudlaboratorium kan Volvo Personvagnas ljudexperter ge volvobilar en unik skandinavisk ljudkaraktär.
Däremot reflekterar ljudlabbets hårda golv marken som i verkligheten. Det ger samma ljudeffekter som om man kör ute på en asfalterad väg.
- Med vårt nya provrum kan vi testa fyrhjulsdrivna bilar en helt annan miljö än vad vi kunnat göra tidigare, säger Eva Lahti, ljudingenjör på Volvo Personvagnar.
Det nya provrummet är en del av NVH-centrum, Noise, Vibration and Harshness, på Volvo Personvagnar där drygt 60 personer arbetar med att skapa rätt ljuddesign för Volvos bilar.
- Den största delen av vårt arbete är att skapa grunden för bästa ljudkomfort sett ur ett kundperspektiv. Kunder som köper en premiumbil förväntar sig det, säger Johan Stenson, chef för NVH-centrum.
Arbetet med att ljuddesigna en bil delas upp i tre delar:
1. Ljud som irriterar - till exempel "gnissel och gnek" , vägbuller och vindbrus.
2. Ljud som informerar - till exempel motorljud och "klick" från olika reglage.
3. Ljud som imponerar - till exempel motorljud och dörrstängningsljud.
Det handlar om att eliminera ljud ur första kategorin så att de andra hörs på rätt sätt. Och ljuddesign har nästan blivit en vetenskap bland premiumbiltillverkare i dag. Men det är en relativt ung vetenskap.
- Det finns ingen lång tradition på ljuddesign, men det blir allt viktigare. Vår utmaning är att skapa en upplevelse som sticker ut med det rätta "Volvoljudet", säger Johan Stenson.
Målet är att skapa en "skandinavisk ljudkomfort" och en ljudbild som stämmer överens i övrigt med vad varumärket står för med sina kärnvärden miljö, säkerhet och design.
Eva Lahti beskriver vad som menas med skandinavisk ljudkomfort:
- Här i Sverige och Skandinavien har vi stora tysta, vidder. Ljudmiljön är öppen och fri, inte hoptryckt. Så förväntar sig våra kunder att Volvobilarna ska låta också.
När det gäller specifikt arbetet med motorljud - som görs i det nya ljudlaboratoret - omfattas det både av kriterierna informerande och imponerade ljud.
För informerande ljud från motorn eftersträvar ljudexperterna en balans - bilens köregenskaper, vägljud, styrkänsla och ljudet från motorn ska skapa en enhet.
- Kör jag i konstantfart ska motorn ge ett behagligt ljud ifrån sig, men om jag accelerar från låg fart till full gas ska det höras på motorn. Jag får ett kvitto på vad jag gör så att jag inte tappar kopplingen till bilen, säger Eva Lahti.
Ljuddesign för imponerande ljud från motorn ser Johan Stenson framöver kan bli ett bra konkurrensmedel i kampen om kunderna.
- För imponerande motorljud har vi hittills haft den tydligaste målbilden när det gäller våra så kallade high-end produkter. Den första bilen vi arbetade med var Volvo XC90 med V8-motor. Vi skulle skapa ett sofistikerat V8-ljud av europeisk karaktär, säger Johan Stenson.
Just V8-motorljudet blev Eva Lahtis absoluta favorit. Hon var med om en testning där bilen först kördes väldigt försiktigt. Motorn gick tyst och lät som en spinnande katt.
- Men så bytte vi provförare. Han drog fullgas direkt. Wow! Jag blev alldeles snurrig. Motorn gav prov på två helt olika karaktärer beroende på körstil. Fantastiskt!
Johan Stenson har sin favorit. Han går loss på ljudet från Volvos femcylindriga motorer, så som de lät i den första Volvo 850:n.
- Det var ett skönt gurgel som låter rock´n roll, säger han.
Inom en snar framtid väntar spännande utmaningar för ljudexperterna på NVH-centrum. 2012 kommer Volvo med så kallade laddhybrider med el och/eller dieseldrift. När bilen drivs med el är motorn i princip ljudlös. Detta samtidigt som andra mer irriterande ljud kommer fram desto mer. Då blir ljuddesign viktigt. Lika viktigt blir den sett ur trafiksäkerhetssynpunkt. En bil måste höras när den kommer.
Lagkrav lär komma i de flesta länder, några amerikanska stater har det redan. I Europa diskuteras just nu hur lite en bil får låta.
- Men hur ska vår laddhybrid låta? Ännu så länge har vi ingen erfarenhetsbank att hämta fakta från. Vi får börja granska detta snart, säger Johan Stenson.
Fakta nya halvakustiska testkammaren på NVH-centrum
* Anläggningen togs i full drift första halvåret 2009.
* Byggnaden är vibrationsisolerad för att undvika all störning utifrån.
* I byggnadens tre våningar finns tre vibrationszoner.
* Testkammaren är byggd i betong med måtten 22X15,9X6,75 meter
* De ljudisolerande kilarna som täcker väggar och tak mäter 1,5 meter från betongvägg till spets.
*Mätutrustningen är konstruerad för såväl fyrhjulsdrivna samt tvåhjulsdrivna bilar.
*Maximal effekt är 300 kW från 90 till 250 kilometer i timmen för prestandaprovning.
Källa: Volvo Personbilar Sverige