Vart kör svensk fordonsindustri?
Panelen var eniga om att det är i Kina det sker - den svenska fordonsindustrins framtid diskuterades på Elmia Subcontractor.
Med i panelen var Jöran Hägglund från Näringsdepartementet, Svenåke Berglie VD på FKG ( Fordonskomponents Gruppen), Mats Fägerhag chef för teknisk utveckling på Saab Automobil, Anders Rune chefekonom på teknikföretagen samt Ola Asplund från IF Metall.
Just nu börjar man ana en konjunkturuppgång, men det finns fortfarande många frågetecken. Företagen bekymrar sig bland annat över produktionsvolymer och likviditet.
- Ha en försiktig optimism när det gäller volymer , men när det kommer till frågan om likviditet så är det fortfarande ett stort frågetecken, säger Svenåke Berglie.
Enligt Jöran Hägglund är det en fråga om att få bankerna till att våga tro på företagen igen.
Under debatten togs det bland annat upp försäljningen av Saab Automobil till Koenigseggs group och hur de ser på framtiden.
Enligt Mats Fägerhag skall Saab i framtiden satsa på det småskaliga och lokala. Saab ser stora möjligheter i detta, en av fördelarna är den snabbhet det ger att ha underleverantörerna i närheten.
Det är i Kina det sker just nu, försäljningen av bilar är enorm. Men hur hämtar man då hem order från Kina – skall de svenska företagen etablera sig i Kina?
Anders Rune anser att företagen skall ta ställning till Kina.
- Kina är en jättemöjlighet, men enligt Svenåke Berglie får man inte vara blåögd och svenskt naiv när det gäller Kina.
De är de kinesiska företagen som har framgång i Kina och vill man ha en del i denna framgång så får man alliera sig med ett kinesiskt företag.
- Det är nödvändigt att finnas i Kina för att överleva och för Saab ger det nya möjligheter, säger Mats Fägerhag. Han tillägger dock att det inte är på kvantiteten att de svenska företagen skall konkurrera med de kinesiska, utan på miljösidan och inom säkerhet.