Kirunabolaget rullar ut storprojekt hos gruvbjässen
Arbetet är komplicerat då det är en del av en kritisk del i processkedjan i gruvan.
Företaget ska leverera en helt ny bandgång med fyra nya bandtransportörer till gruvbolagets sovringsverk.
Bandtransportörerna är en del av den så kallade röda linjen, en kritisk del i processkedjan i Kirunagruvan som måste hållas i gång i stort sett dygnet runt för att LKAB ska nå sitt mål om 37 miljoner ton färdiga malmprodukter varje år.
Det gör projektet extra komplicerat.
– Men vi har både personalen och lokalerna för att bedriva stora projekt som också innefattar stora komponenter, säger Kiruna wagons vd Fredrik Kangas.
Kiruna Wagon har utvecklat ett dumpervagnssystem för långa järnvägstransporter och effektiv lossning av mineraler. Genom att använda avancerade höghållfasta konstruktionsstål och slitstarka stål har man kunnat konstruera lätta vagnar i kombination med en stationär korgvändande Helix-terminal för rullande lossning.
Med sin nästan fördubblade lossningshastighet uppges Helix-systemet vara överlägset alla konventionella lösningar och löser många problem med lossning av klibbiga bulkmaterial. Terminalsystemet är mycket kostnadseffektivt, både investerings- och driftmässigt.