Optimismen spirar inom verkstadsindustrin
Enligt verkstadsbarometern ökar vinstutvecklingen och exporten hos företagen inom branschen, men investeringarna minskar.
Företaget mäter kontinuerligt nuläget bland Sveriges största verkstadsföretag.
Det är positiva tongångar bland företaget inom branschen och företagens inställning till vinstutvecklingen för branschen som helhet ökar.
Mer än vart tredje företag rapporterar dessutom en ökning av exporten.
Ökad vinstutveckling
62 procent av de undersökta verkstadsföretagen spår en ökande vinstutveckling de kommande 12 månaderna.
Jämfört med föregående mätning för tredje kvartalet 2009, då gav 49 procent samma svar.
- Optimismen för det egna företagets vinstutveckling såväl som för branschen i sin helhet är den största sedan vi startade Verkstadsbarometern i tredje kvartalet 2008. Hela 52 procent av de företag som anger en positiv vinstökning spår även en vinstökning på 10 procent eller mer vilket är mycket positivt, säger Olof Enerbäck, branschansvarig för verkstad vid PricewaterhouseCoopers i ett pressmeddelande.
Ökad personalstyrka och export
Resultatet av undersökningen visar även att kapacitetsutnyttjandet inom sektorn fortsätter att öka. 55 procent av verkstadsföretagen uppger ett ökat kapacitetsutnyttjande och hela 26 procent väntas öka personalstyrkan.
En annan tydlig signal är att allt fler verkstadsföretag signalerar för ökad export.
36 procent rapporterar nu en ökning av företagets export under de tre senaste månaderna.
- Exporten ökar på bred front. För ett år sedan rapporterade endast 16 procent om en ökning av exporten. Vid föregående mätning ökade siffran till 21 procent. Nu rapporterar hela 36 procent en ökad export vilket tyder på att den positiva trenden håller i sig. Endast 8 procent uppger en minskning av exporten, säger Olof Enerbäck.
Investeringarna minskar
Enligt verkstadsbarometern minskar företagens satsningar på nya produkter och tjänster.
För ett år sedan uppgav 33 procent att de planerade satsningar inom området. Nu planerar endast 17 procent att satsa på nya produkter och tjänster.
Om Verkstadsbarometern
Syftet med undersökningen är att skapa en halvårsvis återkommande barometer som kan fånga trender och attityder bland landets största verkstadsföretag i olika aktuella frågor. Intervjuer med företrädesvis ekonomichefer har genomförts i 53 företag under tidsperioden 16 mars till 13 april 2010.