Framtidens fordonsfabriker
Midroc Automations nystartade avdelning för energi- och resursoptimering ska vara med och hitta vägen till ett optimalt luftflöde i fordonsfabrikernas måleri.
Problemet är det stora uppvärmda luftflödet som idag ligger på en konstant nivå oberoende av om det finns karosser under lackering eller inte.
Det har hittills varit mycket svårt att upprätthålla balansen när man försökt att reglera luftflödet i målerianläggningar beroende på belastning.
Midroc Automations roll i projektet
I projektet ”Energieffektivt måleri”, som ska hitta ett sätt att anpassa luftflödet till mängden fordon ska Midroc Automation medverka vid framtagningen av reglermodeller.
Midroc Automation kommer även att står för konstruktion, programmering, leverans och drifttagning av frekvensformare, instrumentering, nytt styr- och reglersystem samt att medverka vid reglerprover och optimering av detsamma.
– Vi startade konceptdiskussionerna för detta projekt med Saab redan för ett och ett halvt år sedan och det är jätte roligt att projektet nu kommer igång. Vi ser fram emot att genomföra detta projekt som har en så stor positiv miljöpåverkan tillsammans med Saab och övriga projektdeltagare, säger Magnus Emanuelsson, projektledare på Midroc Automation i pressmeddelandet.
Läs också: Sveriges karosstillverkare i gemensamt projekt