23948sdkhjf

Förarlösa truckar lyfter tillverkaren av plastkomponenter

Stressen minskar för medarbetarna som kan jobba mer med kvalitetssäkring.
Företaget AD Plast i Anderstorp har med hjälp av förarlösa truckar ökat konkurrenskraften och förbättrat de anställdas arbetssituation.

De har valt att automatisera en del av arbetet. Det har skett med hjälp av robotiserade truckar, så kallade Automated Guided Vehicles (AGV).

– Jag påbörjade det här arbetet under 2004 då jag skapade min drömfabrik AD2020. Vi har sedan dess lagt ned mängder med jobb för att skapa ordning och reda på allt och då menar jag allt. För att kunna genomföra projektet där jag vill styra allt via vårt affärssystem så måste vi ha ordning på varenda pall och pallplats, anpassa fabriken genom till- och ombyggnad. Men behöver ha koll på strukturerna, en plan på hur man vill att det ska fungera, uppger AD Plasts vd och ägare Michael Jonsson för Metal Supply.

Företaget producerar plastkomponenter från små till stora volymer. De jobbar med allt från konsultverksamhet och verktyg till produktion och montering.

– Våra medarbetare kan nu fokusera på arbete som gagnar vår slutkund. Tidigare gick operatörerna cirka 18 000 steg om dagen, nu räknar vi med att vi fått ner det antalet till cirka 10 000 steg och vi får en vardag med mindre stress. Allt tack vare de automatiserade truckarna, säger Michael Jonsson.

Företaget har tillsammans med Toyota och Evry utvecklat en teknisk lösning som innebär att affärssystemet kommunicerar med AGV-systemet.

– Nästa resa var att sammanföra Evry som sålt vårt affärssystem till oss och Toyota som sålt truckarna. Att det blev just Toyota har en egen förklaring i sig. Jag fick i vilket fall dessa två parter att sätta sig ner och efter ett år så styr vi allt från vårt affärssystem Jeeves. I dag tror jag att Evry klarar av sex till åtta affärssystem som kan prata med Toyotas AGV. Avskrivningstiden ligger strax under tre år år om man bara kör på investeringen rakt av, uppger Michael Jonsson vidare för Metal Supply.

De monotona jobben sköts av truckarna och personalen kan jobba mer med kvalitetssäkring.

De förarlösa truckarna kan till exempel hämta färdigt gods vid maskin och återvända med en ny tompall, hämta och lämna verktygspallar till ställarna, ställa upp gods i ställage på lager och plocka fram gods för utleverans vid företagets lastportar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078