Med globalisering och svenskhet i fokus
De svenska underleverantörerna ska med ut i världen, men hos Saab satsar man på Sverige och svenskhet.
Globalisering fyllde en stor del av programmet i år och här var bland annat GAZ CEO Bo Andersson och delade med av sina erfarenheter från Ryssland och Kongsberg Automotives Executive Vice president Bent Wessel-Aas gav handfasta råd omkring etablering i Kina.
Nyckeln till framgång
Även Volvo PVs inköpsdirektör Bernt Ejbyfeldt sa till åhörarna att de gärna ser att underleverantörerna följer med ut i världen, men ett gott råd från Ejbyfeldt var att innan företaget tänker etablera sig i Kina ska de först ha styr på verksamheten i Europa.
Han poängterade att Volvo PV i dagsläget har behov för underleverantörer med fri kapacitet som kan leverera komponenter av rätt kvalitet, då Volvo i dag säljer mer än de kan tillverka
Kvalitet var ett ord som Ejbyfeldt ofta nämnde då dålig kvalitet i slutändan blir dyrt för alla parter.
Frågan om tuffare betalningsvillkor ställdes av publiken och enligt Ejbyfeldt vill Volvo hitta en win-win situation för Volvo och leverantörerna.
Han sa redan innan frågan att: "Våra leverantörer är nyckeln till vår framgång."
Saabs framtid
Jan Åke Jonsson Saab Automobiles VD och ägaren av Spyker Cars och Saab Automobile Victor Müller var dagens två sista talare.
Här var det Sverige och svenskhet som var i fokus.
Strategin är att Saab ska bli mer svenskt.
- Saab Automobile kommer att koncetrera all verksamhet till Trollhättan, i Sverige kommer reservdelslagret i Nyköping att vara kvar medan verksamhet på övriga orter läggs ner, sa Jan Åke Jonsson.
Enligt Jonsson kommer Saab att säkerställa svenska leverantörer och företag med svensk bas.