23948sdkhjf

"Kanske går det så bra att jag ångrar mig"

Vagntillverkaren Etebra har vuxit ur sin kostym. Ägaren Håkan Hallin löser växtvärken genom att sälja.
Håkan Hallin har drivit Etebra maskin och vagn sedan starten. Nu väljer han att sälja företaget till Kvalitena Industrier AB och en grupp av investerare som skapat Etebra holdning AB.

Husqvarnaföretaget utvecklar sina egna Mova-vagnar och är generalagent för Richard Western i Sverige. De har bland annat storbalsvagnar för lantbruket, dumpervagnar för anläggningsbranschen och logistikvagnar för industrin.

Ett steg i taget
Företaget har vuxit stadigt åren, och har egentligen aldrig varit fler än de tre personer som jobbar där just nu. Förklaringarna är många till varför de inte utökat sin organisation med mer personal, men en sak sticker ut, och det är ett tankesätt som Håkan Hallin på ett eller annat sätt återkommer till när han ska förklara hur han tänker.

– Vi har aldrig strävat efter att sälja maximalt utan alltid efter att att ha en lugn och fin utveckling och god ekonomi. Strategin är att hålla i pengarna. Svårare än så är det inte, säger Håkan och skrattar.

Framgångarna för Etebra är enligt Håkan Hallin inte någon slump. Ett systematiskt tänk kring tillväxten med rätt produkter som också får kosta lite. Men det som kanske ändå är den tydligaste påverkan han har haft på företaget är produktutvecklingen. Som civilingenjör från Chalmers och med bakgrund i Percy Barneviks Assea (I dag ABB reds. anm) lärde han sig tidigt vikten av att utveckla det som tillverkas.

– Det viktigaste i dag är produktutvecklingen. Har du inte det så stagnerar du ganska fort. Det är också en fråga hur du positionerar dig själv. Man kan inte få alla kunder, utan man får välja vilka kunder man vill ha. Vi har gjort grejer som vi kan vara stolta över, och försöker ta betalt därefter.

Initierade kunder
Han menar att dagens konsumenter är mer pålästa än de var tidigare. Därför har fokus legat på produktutveckling och kvalitet istället för att få ner priserna. Kunderna kommer att komma ändå om de vet att det är bra grejer, menar Håkan Hallin.

Och hur du än väljer att se på den kvalitet som Etebras maskiner har, är det svårt att se det på annat sätt än att strategin har lyckats. De har haft tillväxt och positiva vinstmarginaler både innan, under och efter finanskrisen. Förklaringen till det följer den röda tråden som går genom hela strategin som Håkan Hallin beskriver. Kan du ta betalt för produkten har du också kunder som kan betala. Även när det blåser lite snålare.

– De stora lantbrukarna och entreprenadföretagen överlever lågkonjunkturen lättare än de små. De som säljer till de mindre lider nog mer under lågkonjunktur än vad kanske vi gjort.

Ett sätt att nå den kundkretsen har varit att välja återförsäljare som säljer John Deere-maskiner. På frågan om det inte är en fara att så hårt knyta sig till ett specifikt varumärke svarar Håkan Hallin att det såklart finns faror med det, men han tror att kontakterna mellan konsument och tillverkare blir bättre när de blir återkommande. Men han ser också hur murar har byggt upp mellan mellan de olika stora tillverkarna.

– På något sätt tycker jag det ändå är en styrka. Kunderna kräver i dag att att kontakterna med tillverkarna är tätare och de kräver även att säljarna kan sina produkter. Och ska säljarna veta vad de säljer så måste de begränsa sitt produktutbud.

Går in i ny fas
– Kanske går det så bra att jag ångrar mig, men det tror jag inte att jag gör.

Nu är tanken att nästa stora kliv ska tas. Ulf Persson från Lantmännen maskin kommer in som ny vd. Han är även en av ägare till Etebra holding AB. Nu räknar man med att på sikt få effekt. Och att lägga mer resurser på försäljningen.

– Först går lönsamheten ner, men sen kan det bli en språngbrädeeffekt, säger Håkan Hallin som själv fick frågan om han ville vara med som delfinansiär, men tyckte att han hade gjort sitt som ägare när företaget nu har som mål att växa.

Håkan Hallin återkommer flera gånger till det där med att utveckla produkter. Hur den som köper vagnarna märker av om det är bra gjort eller inte. Han beskriver hur personer ofta kommit fram och sagt om vagnarna: "Här är det någon som tänkt till ordentligt."

Ja, har nu Håkan själv tänkt till ordentligt?

– Hade jag varit 55 år hade jag kanske velat leda den här utvecklingen själv, men i det läget företaget är behöver det ta ett steg. Nu är det de som kör det och får köra det som de vill. Eftersom jag inte har något ägande har jag ingen anledning att hetsa upp mig för något egentligen. Så tycker jag det ska vara.

Det verkar som att Håkan har tänkt till. Han kommer vara kvar i företaget, men gå ner i tid och kommer inte vara en del av företagets ledning.

Civilingenjören, som en gång i tiden lärde sig räkna på båtars hållfasthet under Chalmerstiden, ska nu fortsätta sitt arbete med att utveckla tekniska lösningar till vagnarna. Vid 67 års ålder kommer han inte längre behöva vara kvar på jobbet till sju på kvällarna eller jobba på helger. Som han beskriver det "man måste ha tid att göra annat också," och det ska han göra.

– Nu ska jag ha lediga fredagar. Om en och en halv månad åker jag till Nepal och klättrar upp till Mt Everests base camp.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.08