Ruukki tar till nya tilltag
Stålproducenten Ruukki stärker sin konkurrenskraft på en allt tuffare stålmarknad, genom att helt enkelt flytta in hos kunden.
På en global stålmarknad, där lågprisalternativen inte nödvändigtvis håller en dålig kvalitet, behöver man vara tydlig med sina egna konkurrensfördelar. Finska stålproducenten Ruukki har en avancerad produktförädling, och satsar från och med i höst på att flytta ut kompetensen kring stålets möjligheter – till kunden.
Ruukkis nya team består av sju produktchefer som fokuserar på att stötta kundens produktutvecklare och gemensamt hitta nya möjligheter i användningen av stålet. Genom att komma in på ett tidigt stadium hos kundens konstruktörer, skapar man konkurrenskraftiga egenskaper hos kundens produkter.
Mannen bakom satsningen
– Vi blir starkare tillsammans med kunderna. Det här är ett långsiktigt samarbete, som ger båda parter fördelar på marknaden, säger försäljningsdirektören Magnus Hyll, som ligger bakom satsningen, i ett pressmeddelande.
– Vårt samarbete med kunden ska skapa konkret vinst. När vi gör gemensam sak, uppnår vi också samma mål – vi får båda en större konkurrenskraft och stärker våra positioner gentemot andra aktörer.
Väderstad-Verken
Peter Nero arbetar med inköp av bland annat stålråvara på Väderstad-Verken. Här har Ruukki funnits med som samarbetspart i produktutvecklingen sedan länge, och arbetssättet har stått modell för Ruukkis nya team av produktchefer.
– Vi har god erfarenhet av sättet att samarbeta i konstruktionsledet, och flera bra exempel på konkreta förbättringar. Bland annat har vi nya specialprofiler ute på marknaden nu, med bättre prestanda, som har gett oss eftersträvansvärda marknadsfördelar, säger Peter Nero i samma pressmeddelande.