Automatiseringsexperten automatiserar sig själva
HMS har nu automatiserat hela orderflödet från den inledande beställningen hos säljbolaget, till orderbekräftelse och till sist leverans direkt till slutkund.
Som ett exportföretag med ständigt nya finansiella bestämmelser och EU-direktiv som kommer, ställer det en hel del krav på deras verksamhet och system vilket fick dem att investera i ett skräddarsytt affärssystem för just tillverkande företag.
Eliminera manuella processer
Anders Törhagen, IT Manager, på HMS säger:
− Tidigare spenderade vi mycket tid på manuella processer. Vi supportrar våra sälj- och supportkontor runt om i världen, med bland annat orderflödet. En medarbetare i vårt säljbolag, vanligen i USA och Tyskland, hade till uppgift att manuellt gå in på varje kundorder, skriva ut ordern och sedan faxa den till oss här på huvudkontoret. Vi fick sedan mata in ordern här, skapa en orderbekräftelse och faxa den tillbaka till säljbolaget. Allt gjordes för manuellt och personalen var överbelastad.
Mindre fel, samt tids- och kostnadsbesparingar
− Eftersom vi inte längre behöver förlita oss på manuell inmatning av data på olika ställen i orderflödet är allt korrekt från början. Vi har sett en drastisk minskning av antalet fel som uppstår. Hela orderflödet går också mycket snabbare och smidigare för våra vanliga beställningar, säger Anders Törhagen och fortsätter:
"Vi har också kunnat göra andra besparingar, exempelvis behöver vi inte rekrytera extra personal för att kunna hantera arbetet vid orderläggning. När vi utökar vår verksamhet till en ny marknad kan vi omedelbart få igång det nya företaget. Allt vi gör är att skapa ett nytt företag på installationen här på huvudkontoret och sedan ansluta det via Epicor Service Connect. De kan därmed börja driva verksamheten från dag ett med fullt affärssystemsstöd. "
Nästa steg
Företagets nästa steg blir att skicka beställningar till leverantörerna, och även fakturera kunder helt elektroniskt.
HMS kommer också att integrera sin planerade webbshop med affärssystemet, och därmed ha en portal för kunder och distributörer där de kan se sina beställningar och kontrollera leveransstatus mm.