Nytänkande viktigt för Stenbergs
Nytänkande är viktigt för företaget Stenbergs. I en tid där man talar om den fjärde industriella revolutionen, Industri 4.0, där automation, processindustriell it, smarta robotar och nya teknologier förändrar tillverkningsprocessen, är det ett måste om företagen ska kunna bli mer produktiva. – Allting handlar egentligen om det. För att skapa konkurrensfördelar måste man kunna göra saker snabbare på kortare tid, smartare och säkrare. Maskinerna måste snurra hela tiden, helst 25 timmar om dygnet, för att möta konkurrensen från låglöneländer, säger Mathias Zingmark, produktchef på Stenbergs.
Företaget förser marknaden med svarvar och fleroperationsmaskiner med den senaste tekniken från ledande leverantörer. Och det är särskilt på styrsystemsidan som den stora utvecklingen sker nu, där användarvänlighet och kommunikation annan utrustning och system är det centrala. Operatören ska vara i fokus.
Smartare maskiner
Samtidigt blir maskinerna allt smartare och lär sig själva att reagera på – och till och med förutse – skillnader som vibrationer, vridningar och temperatur, och därefter räkna ut hur och när saker måste åtgärdas. Allt för att förhindra trassel och produktionsstörningar. – Nytänkande handlar om att ha en stor framruta för sina visioner, men också en liten backspegel. Man behöver titta i backspegeln emellanåt för att veta om man är på rätt väg och reflektera över sådant man gjort, både bra och dåligt, för att få en guide till framtiden, påpekar Mathias Zingmark.
Ja, ungefär som deltagarna i tv-programmet ”På spåret” ständigt får frågan
”Vart är vi på väg?”. Utan rätt kunskap kan de inte lista ut det.
Stenbergs, som fyller 100 nästa år, har den gedigna erfarenheten. Beprövade koncept möter modern teknik för att kvalitén ska bli så hög som möjligt. – Heter man sten och berg står man förstås också för en otrolig stabilitet, skämtar Mathias Zingmark.
Kunden kan påverka
Den japanska maskintillverkaren Okuma, som Stenbergs samarbetat med sedan 1974, bidrar i hög grad till nytänkandet.
– I en ganska konservativ bransch visar Okuma vart man är på väg någonstans.
Man har öppnat systemen och släppt in tredje part och låter slutanvändaren vara med och påverka. Historiskt sett har man varit hänvisad till vad en maskinbyggare och en systemutvecklare tagit fram. Nu har man vänt lite på det.
– Kunden ska kunna påverka väldigt mycket och mycket handlar om hur en maskin ska kunna kommunicera med den utrustning redan som finns, som mätmaskiner och ordersystem, tillägger Mathias Zingmark.
Okuma har till och med en egen appstore, där man gratis kan ladda ned program till sina maskiner om man har nytta av dem. Precis som man gör till sin egen telefon.
Kan följa processen på håll
De mest avancerade systemen sköter sig helt själva.
Det kan gå till så att kunden får in en order som går via en obemannad programmeringsenhet som genererar ett tjänsteprogram. Maskinen känner i sin tur av om den har rätt förutsättningar, om inte så kommunicerar den med en robot som byter ut arbetsstycken och verktyg – och sedan är produktionen igång.
Känns det lite osäkert med maskiner som sköter sig helt och hållet själva går det naturligtvis att övervaka processen på håll via internet. Att jobba hemifrån emellanåt är inte längre förbehållet bara dem som jobbar på kontor.
Fakta om Stenbergs:
Stenbergs representerar flera världsledande leverantörer inom skärande bearbetning. Genom detta kan företaget säkerställa hög kvalitet och senaste teknik. Stenbergs är dessutom en kvalificerad partner för utbildning, service och underhåll.