Här är framtidens lättmetall
Magnesium väger bara 70 procent så mycket som aluminium.
Hoda Dini är expert inom området på Tekniska Högskolan vid Jönköping University.
Bakgrunden är att kraven ökar på minskade utsläpp av koldioxid från bilar och flygplan. Det innebär en potential för magnesium som en gjuten komponent. Metallen har en vikt på bara 70 procent av vikten hos aluminium.
– Magnesium är en mycket attraktiv metall för vissa industrier men kunskapen om den och olika magnesiumlegeringar är fortfarande begränsad. Industrin behöver veta vilka tillverkningsmetoder de ska använda för att få vissa egenskaper hos materialet, och forskningen på det området är ännu i sin linda, säger Hoda Dini enligt ett pressmeddelande.
Hennes doktorsavhandlings inriktning är magnesiumlegeringen som går under namnet AZ91D. Den består av magnesium, aluminium och zink.
Det är en av de mest använda legeringarna på området. Den lämpar sig väl för pressgjutning som är en tillverkningsmetod som innebär att det är möjligt att tillverka komplexa strukturer på ett enklare sätt.
I sin forskning har Hoda Dini samarbetat med Husqvarna som tillverkar motordrivna redskap för trädgårdsskötsel och skogsbruk. Många av dessa produkter är handhållna och består av komponenter av lättmetall så att redskapen blir betydligt lättare än med vanligt stål.