Fordonsindustrin tar hjälp av Luleå tekniska universitet
Ny kunskap behövs för att nå de högt ställda mål om lägre bränsleförbrukning i framtidens fordon.
Vid Avdelningen för maskinelement inom LTU, pågår ett flertal forskningsprojekt direkt relaterade till fordonsindustrin och en forskargrupp med ett 40-tal personer arbetar med detta.
Potentialen till förbättringar är stor, för om man minskar friktionen i cylindrarna med 25% kan bränsleförbrukningen i fordon minskas med 5%. Redan idag samarbetar avdelningen med företag som Volvo, Scania, SAAB och Haldex Traction.
- Vi jobbar t ex med att försöka reducera friktionen mellan kolvringar och cylinderfoder i lastbilsmotorer. Genom att göra ytor med bättre egenskaper kan smörjningen bli effektivare säger professor Roland Larsson som är forskningsledare vid Avdelningen för maskinelement vid Luleå tekniska universitet.
Ny kunskap behövs
Ny kunskap om tribologiska fenomen är nödvändig forskning för att ta fram ny energieffektiv teknik.
Utvecklingen av nya hybridfordon är ett typexempel på detta. Där krävs mer komplexa växellådor jämfört med konventionella, eftersom en hybridbil har två motorer, en eldriven och en förbränningsmotor.
Även nya och lättare material i fordon kräver tribologisk forskning vilket är ytterligare ett område som en av Europas största forskargrupper i tribologi vid Luleå tekniska universitet, arbetar med.