Kompetensbrist riskerar bromsa tillväxten
Optimismen är åter i topp bland världens företagsledare och nya innovationer ska i högre grad driva tillväxten – men var finns nyckelpersonerna?
– Framtidstron har återgått till samma nivåer som innan den ekonomiska krisen. Det är goda år som ligger framför oss enligt vd-svaren och det verkar gälla oberoende av företagsstorlek eller bransch. Den positiva synen återspeglas även i företagens anställningsplaner. Över hälften av företagen (51 procent) av företagsledarna planerar för nyanställningar under de närmaste 12 månaderna, säger Henrik Steinbrecher, Senior Partner, PwC i Sverige i ett pressmeddelande.
Orosmoln
Samtidigt så växer sig ett orosmoln allt starkare på företagarhimlen. Det handlar om jakten på rätt kompetens.
Just möjligheten att hitta rätt nyckelpersoner är det största enskilda riskområde som lyfts fram och vilket så många som 38 procent av företagen kommer att fokusera på att hantera under det kommande året.
Oron för att hitta rätt medarbetare avspeglar sig även tydligt i företagens syn på förändringar av organisation och verksamhetsmodeller för 2011.
– Det stora slaget om talangerna har bara inletts och många företag måste vässa sina strategier för att hänga med på den allt mer konkurrensutsatta marknaden för rätt kompetens. Ett intressant inslag från undersökningen är att 65 procent menar att icke-finansiella incitament som utbildning och mentorprogram kommer att bli allt vanligare för att attrahera personal, menar Henrik Steinbrecher.
Innovation ska driva tillväxt
Företagsledarna sätter stor tilltro till innovation i ett längre perspektiv.
78 procent menar att deras innovationer kommer att leda till betydligt högre intäkter inom de kommande tre åren.
Samtidigt blir miljöhänsyn en viktig ingrediens i innovationsreceptet. 64 procent kommer att väva in miljöaspekter i företagets strategier för innovation.
– Här ser vi ett trendbrott. Sedan 2007 har bättre bearbetning av befintliga marknader varit tydlig huvudprioritet för tillväxt. Men nu är innovation minst lika vikigt. Företagen menar allvar med sina ambitioner och berättat att de gör genomgripande förändringar i samtliga delar av organisationen för att ge stöd till innovation, kommenterar Henrik Steinbrecher.
Sociala medier
Resultaten visar även att förändrade konsumentbeteenden påverkar företagens strategier.
Hela 77 procent menar att de kommer att ta hänsyn till sociala medier och mobil teknik i företagets strategiutveckling för de kommande tre åren.