Europas näst största biltillverkare PSA Group robotiserar
Valde UR10-roboten från danska Universal Robots och blev imponerade över hur snabbt satsningen betalade sig.
Nu ska företaget modernisera alla sina europeiska anläggningar. Bland PSA Groups bilmärken finns bland annat Citroën, Peugeot, Vauxhall och Opel. Satsningen går under namnet "Excellent Plant" där en viktig beståndsdel alltså är UR-robotar.
Kostnadsbesparingen uppges vara två till åtta euro per bil eller upp till 0,4-1,6 miljoner euro i ett första skede. Produktiviteten mätt som GD&T (form- och lägestolerans) förbättrades också med tio procent. Första året tillverkades över 200 000 bilar utan några rapporterade fel.
– Vi valde UR10-roboten för dess räckvidd, lätta programmering och säkerhet, men vi har varit väldigt imponerade över hur fort den här satsningen har lönat sig. När vi inför nya robotar brukar vi förvänta oss en inledande produktionsförlust som kompenseras över tid, men så blev det inte i det här fallet. Avkastningen på investeringen har legat på mellan sex månader och ett år, beroende på i vilken anläggning robotarna infördes, säger Cédric Grandjean, med titeln Architect Element Specialist på produktionslinjen för slutmontering på PSA Group, enligt ett pressmeddelande.
Den första anläggningen som uppgraderades var den i franska Sochaux. Där tillverkas 400 000 bilar per år. Anläggningen förseddes med en ny produktionslinje som omfattar UR10-robotar i ett samarbetsmoment för skruvdragning. Robotarna har en räckvidd på 1 300 mm och är monterade på en rörlig plattform som går in under bilen som håller på att tillverkas.
Operatörerna drar bilen på plats medan roboten hanterar det utmanande skruvdragningsmomentet under bilen samtidigt som arbetarna fortsätter med andra monteringsuppgifter. Cobotarna har inbyggda säkerhetsmekanismer vilka gör det möjligt för operatörerna att arbeta sida vid sida med det automatiserade systemet utan skaderisker.
Det tog bara en månad för teknikerna att programmera robotarna eftersom de är lätta att använda. Hela systemet på Sochaux implementerades på åtta månader. Koncernen driftsätter nu systemet på alla sina europeiska anläggningar i Frankrike, Spanien och Slovakien.