Nio av tio vill ha lokaltillverkat
"Fler produktägare borde se över sin tillverkningsstrategi", enligt börsnoterade Hanzas vd Erik Stenfors.
Företaget menar att produktbolag bör granska sina tillverkningsprocesser.
– Det talas mycket om privatpersoners påverkan på klimat och miljö, till exempel genom dieselbilar och flygtrafik, men i själva verket kan företags tillverkningsstrategi innebära en mycket större miljöpåverkan, säger Hanzas vd Erik Stenfors enligt pressmeddelandet.
I dag är det vanligt att en produkt består av komponenter som tillverkas på olika platser i världen. Dessa komponenter förs sedan samman och monteras till en slutprodukt. Sedan fraktas produkten till platsen där den ska användas.
– Fler produktägare borde se över sin tillverkningsstrategi. Utöver miljömässiga skäl och kortare ledtider är det ofta mer lönsamt med produktion närmare slutmarknaden, säger Erik Stenfors.
Sifo-undersökningen gjordes den 5–13 mars som en webbaserad undersökning. 1 001 personer fick besvara frågan ”Skulle du kunna tänka dig att välja lokalt tillverkade produkter i högre utsträckning om du visste att de hade lägre klimatpåverkan?”.
Kvinnor mellan 50 och 64 år är de som allra helst vill ha lokalt tillverkade produkter.
Hanza grundades 2008 och är i dag ett miljardföretag. Verksamheter finns förutom i Sverige även i Finland, Estland, Polen, Tjeckien och Kina.
Bland uppdragsgivarna finns flera kända företag som ABB, Atlas Copco, Kone och Perkin Elmer.