Volvos Kinastrategi
Kina är Volvo Personvagnars andra hemmamarknad och företaget bygger nu en fabrik i Chengdu samt utreder för ytterligare en fabrik i Daqing.
Företagets styrelse har beslutat att investera i en ny fabrik i Chengdu samt utreda uppförandet av en fabrik i Daqing.
- Vi betraktar den kinesiska marknaden som Volvo Personvagnars andra hemmamarknad och som en mycket viktig del i planen för att bygga upp en framgångsrik framtid för företaget, säger Stefan Jacoby, vd för Volvo Personvagnar.
Utmärkta resultat
För Volvo Personvagnar och dess anställda var 2010 ett år av förändring och omvandling. Den 2 augusti fick företaget en ny ägare i Zhejiang Geely Holding Group och den 16 augusti utsågs Stefan Jacoby till vd.
- I likhet med övriga medlemmar i företagets styrelse är jag mycket nöjd med de resultat som Stefan Jacoby och hans ledningsgrupp har uppnått under de senaste månaderna. Vi har tagit fram en stabil plan för framtida tillväxt på den strategiskt viktiga kinesiska marknaden, säger Li Shufu, styrelseordförande för Volvo Personvagnar.
Han fortsätter: "Det gläder mig också att Volvos försäljning 2011 har startat starkt både i Europa och på den amerikanska marknaden."
Tillväxtplanen
För att nå målen i den femåriga tillväxtplanen för Volvo Personvagnar i Kina har Volvo Personvagnars styrelse och företagsledning fattat följande beslut:
Volvo Personvagnar kommer, efter godkännande från de kinesiska myndigheterna, att bygga en tillverkningsfabrik i Chengdu, 160 mil väster om Shanghai. Fabriken kommer enbart att producera Volvobilar. Tillverkningen i Chengdu-fabriken startar under 2013 och ska ha en kapacitet på cirka 100 000 bilar per år.
I pressmeddelandet försäkrar Volvo att expansionen i Kina inte kommer att påverka verksamheten eller anställningarna i Volvo Personvagnars anläggningar i Europa.
Styrelsen godkände att möjligheterna för att bygga en fabrik i Daqing i nordöstra Kina undersöks vidare.
Shanghai blir Volvo Personvagnars kinesiska huvudkontor och centrum för produktutveckling, design och upphandling. Bland övriga prioriterade verksamheter kommer Volvo Car China även att stödja Volvo Personvagnars forskning och utveckling i Sverige vad gäller utvecklingen av elbilar och hybrider.
Volvo Personvagnar kommer att stärka sina försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter i Kina, bland annat genom att öka antalet återförsäljare från 106 till 220 år 2015, utbilda säljkonsulter och förbättra kundtillfredställelsen.
Volvo Personvagnar kommer att optimera sin leverantörsbas i Kina för den globala marknaden.
Volvo Personvagnar kommer att utöka antalet anställda i Kina. Dessa ska i huvudsak arbeta med produktutveckling för den kinesiska marknaden, samt stödja lokal produktion och utveckla det lokala nätverket av underleverantörer.
Lyxmärke
Stefan Jacoby understryker också att Volvo ska fortsatt vara ett modernt lyxvarumärke med produkter som byggs upp runt människor.
- Nyckelstrategin för Volvo Personvagnar är att fortsätta stärka företagets närvaro på mogna marknader som i Europa och USA, samtidigt som vi proaktivt utnyttjar möjligheterna på de nya tillväxtmarknaderna.
- Vi håller fast vid principen att Geely är Geely och Volvo är Volvo, säger styrelseordförande Li Shufu. Med ett mer globaliserat och lyxinriktat varumärke kommer vår vision av ett växande och lönsamt Volvo Personvagnar att bli verklighet. Företaget kommer att fortsätta att bidra till utvecklingen av den globala bilindustrin genom att introducera de världsnyheter som gör ett unikt varumärke till en vinnare på marknaden, avslutar Li Shufu.