Våga testa nya verkligheter
En som kan reda ut begreppen är Elin Sjöström som är teamleader för AR och VR på företaget byBrick Interface som hjälper industriföretag med digitalisering. Det rapporterar Metal Supplys syskonsida Process Nordic.
– Jag brukar ofta rita upp en linje. På ena sidan har du VR och där går vi totalt in i en virtuell datagenererad värld. På andra sidan linjen har vi verkligheten. Däremellan finns AR, vi har verkligheten men du lägger på datagenererat material för att förstärka den, säger hon.
Teknikerna i sig är egentligen inte nya, Elin Sjöström berättar att det första headsetet för VR gjordes på sextiotalet men då behövdes i princip en serverhall för att den skulle kunna användas. Sedan har teknikutvecklingen gått rejält framåt och det är nu de senaste åren som tekniken börjar få ett genomslag.
Först började tekniken användas på mässor för att locka besökarna till montrarna. Det behövdes då inte så mycket men allt eftersom tiden går har kraven ökat.
– Fortfarande görs mycket mässupplevelser. Det kostar mycket att frakta till exempel en borrigg till USA för att visa på en mässa under två dagar och sedan skicka tillbaka till Sverige. Där kan man istället ta in riggen i en virtuell värld. Då kan du även göra saker som du inte kan göra med den riktiga, du kan göra delar av produkten transparent eller du kan låta besökarna testa att borra själv, säger hon.
Hon berättar att det finns exempel där teknik först har använts av marknadsavdelningen, till exempel en simulator av en process för att kunna visa upp på mässor, men att den sedan har förfinats och börjat användas ute i produktionen.
Ett exempel på hur AR kan användas i en processindustri är att när ett larm går kan operatörer via AR bli guidade ut i lokalerna till rätt plats där felet finns. Väl där är det möjligt att få direkta instruktioner hur felet ska åtgärdas.
– Fortfarande är det många som har pärmar på kontoret. Springer du ut och tittar på en mätare måste du springa tillbaka till kontoret för att se vad du ska göra. Sedan måste du ta med pappret ut i produktionen vilket gör att det går mycket tid, säger Elin Sjöström.
Både VR och AR har sin roll i den framtida industrin. VR kanske då används för att träna operatörer i en simulator som är helt skild från verkligheten. Det kan också handla om att fjärrstyra processer och utrustning från en annan plats då det finns önskemål att det ändå ska kännas som man är på plats. AR kommer i stället vara ett stöd för att till exempel utföra saker ute på plats i fabriken med stöd, till exempel underhåll av maskiner.
Fortfarande kan tekniken upplevas som otymplig, det krävs speciella headset och allt går inte att göra. Det finns också en osäkerhet ute hos många företag om hur tekniken kan användas och när man bör satsa.
– Det går inte längre att invänta och titta på vad andra gör. Då tappar du kompetens i utforskningssteget. Det är många som testade för tio år sedan och sade att det här med VR och AR är skit men det har hänt en del bara de senaste två åren. Det man såg för ett år sedan var rätt dåligt jämfört med vad som finns idag, säger hon.
Utvecklingen går rasande fort – detta händer i framtiden
De närmaste åren tror Elin Sjöström, teamleader för AR och VR på företaget byBrick Interface, att vi framför allt kommer att få se skarpare tekniker, bättre skärmar, snabbare processer eller att ytan som man kan se i ett headset kommer att bli större. På lite längre sikt kommer tekniken förändras helt från stora klumpiga headset till enkla utrustningar, kanske en lins som du kan sätta in i ögat och som ger den information du behöver.
– Det här låter ju otroligt, som science fiction, men jag tror det var 2015 som Samsung tog patent på en lins som hade en liten filmkamera och ett litet chip som kunde analysera data i realtid. När denna teknik sedan kombineras med artificiell intelligens, AI, ökar möjligheterna ytterligare i industrin. Då finns möjlighet att förutse problem i produktionen innan de inträffar eller analysera all data som samlas in men bara visualisera det som är viktigt för användaren ute i produktionen, säger hon.
Naturligtvis finns det nackdelar med ny teknik och farhågor som måste tas på allvar, till exempel hur tekniken påverkar ögonen där det redan i dag ses att barn blir närsynta tidigare på grund av mycket tid framför olika skärmar. Det kan naturligtvis också finnas ett motstånd hos anställda som måste börja arbeta på ett nytt sätt eller är en rädsla för att förlora jobben.
Elin Sjöström menar att hänsyn måste tas till att det är människor vi har att göra med och att det tar tid att förändra beteenden. Det är också viktigt att genomföra riskanalyser när ny teknik tas in i industriella verksamheter. Men på det stora hela är hon ändå teknikoptimist och menar att fördelarna överväger.
– Man måste våga. Våga testa, våga vara nyfiken och våga vara den som har lead på din marknad. Man får ut väldigt mycket, som samarbeten och spännande diskussioner när man vågar vara där framme, avslutar Elin Sjöström.
Ordlista
VR: Virtual reality, virtuell verklighet
AR: Augumented reality, förstärkt verklighet
MR: Mixed reality, i stort samma som AR
XR: Cross reality, är ett samlingsnamn för ovanstående tekniker där man förändrar världen genom data
AI: Artificiell intelligens