AR och VR blir snart vardagsmat
I den nya undersökningen, från Capgemini Research Institute, intervjuades fler än 700 individer med stor kunskap om sin organisations AR- och VR-initiativ, exempelvis personer på ledande befattningar inom bilindustrin och tillverkningsindustrin. De medverkande arbetar i Sverige, Norge, Finland, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, USA och Kina.
AR används bland annat för att få realtidshjälp från experter via en bärbar eller handhållen enhet och VR används oftast i utbildningssyfte.
50 procent av företagen som för närvarande inte använder AR och VR planerar att börja med tekniken inom de närmaste tre åren. Nästan hälften av respondenterna menar att tekniken kommer bli vedertagen i deras organisation inom de närmaste tre åren, medan ytterligare 38 procent ser att det kommer ske inom de närmaste fem åren.
I rapporten konstateras att företag i USA och Kina har investerat aggressivt och i dag är tydliga ledare inom området. Över hälften av de undersökta företagen i dessa länder använder redan immersiv teknik för sin affärsverksamhet, medan merparten av de medverkande företagen i Frankrike, Tyskland, Storbritannien och Norden fortfarande är kvar på experimentstadiet.
Norden är den minst mogna marknaden, särskilt inom AR.
– Med tanke på den hårda konkurrensen från USA och Kina behöver företag i Norden, och resten av världen också, investera i AR och VR, för att ta tillvara på den långsiktiga tillväxtpotentialen som finns i den här tekniken, säger Ken Olling, VR- och AR-expert på Capgemini.
Av de medverkande företagen identifierades en ledarklunga – en grupp på 16 procent av respondenterna som var allra mest innovativa och framgångsrika i sin användning av immersiv teknik. Baserat på intervjuer med dessa företag kunde forskarna urskilja fyra viktiga strategier för en gynnsam implementering av immersiv teknik: Centraliserad styrning, utbildade medarbetare, relevanta fallstudier samt teknisk infrastruktur.
De företag i studien som var mest framgångsrika hade ofta tillsatt ett särskilt innovationsteam som ledde implementationen av AR eller VR. De hade också tagit fram fallstudier och konceptbevis som var relevanta för företaget och anpassade till dess affärsstrategi. Flera riktlinjer definieras i rapporten, som kan användas som en guide för andra företag att lyckas på området.
– För att få ut det högsta affärsvärdet från AR och VR behöver företag, förutom att investera i tekniken, också investera i utbildning för sina medarbetare. Det är viktigt att den nya tekniken går att integrera med den existerande teknik som redan används i företaget, samt att företagskulturen är gynnsam för att driva innovations- och personalförändringar internt, säger Ken Olling.
Undersökningen visar att även om AR kan vara mer komplicerat att implementera och inte är lika teknisk mogen som VR, så upplevs den göra mer nytta för företagen än VR.
De företag som använde AR ökade sin effektivitet med 25 procent och sin produktivitet med 23 procent, främst tack vare mer strömlinjeformade arbetsflöden. Exempelvis när medarbetare genom AR kan få tillgång till instruktioner utan att behöva använda händerna, vilket är till stor hjälp för den som utför manuella uppgifter där händerna redan nyttjas.
Företagen som använde VR upplevde också ökad effektivitet (15 procent) och säkerhet (15 procent), framförallt genom möjligheten för medarbetare att öva i en immersiv upplevelse snarare än att utsätta dem för högriskmiljöer under sin utbildning. Forskningsrapporten förutspår att potentialen kommer öka avsevärt under de närmaste 12 till 18 månaderna.