Höganäs vd i exklusiv intervju
– Nästkommande tre år har vi det största investeringsprogrammet i Höganäs moderna historia, säger vd Fredrik Emilson till Metal Supplys syskonsajt Process Nordic.
Höganäs bas är tillverkning av metallpulver och satsningarna handlar naturligtvis om att fortsätta utveckla och tillverka metallpulverprodukter men även om att bygga kompetens kring kundernas processer och produktion för att på bästa sätt matcha de krav som ställs på användning av och egenskaper i pulvret.
Bolaget vill inte bara leverera pulver utan även ge kunderna en helhetslösning med hjälp hela vägen fram till slutprodukt.
– Vi har genom åren kombinerat en högkvalitativ produkt med unik kompetens kring användandet av produkten. En form av tung investering som vi fortsätter rulla ut är därför att bygga upp kompetenscentra där vi replikerar kundens processer. Vi kan då genomföra effektivare kundprojekt tillsammans, testa nya material eller felsöka om problem uppstår, direkt med kund, säger Fredrik Emilson.
Höganäs sjösätter en ny organisation under hösten för att matcha fem tillväxtområden som bolaget identifierat, men också för att bli starkare i Asien, Amerika och Europa. Det kanske också blir en helt ny anläggning någonstans i världen, var kan bolaget inte avslöja än. Detta för att stärka bolagets internationella närvaro.
– Vi är i dagsläget det enda bolaget inom metallpulvervärlden som är representerade globalt. Det är en enorm styrka att kunna följa kunderna ut i världen oavsett var de har sin produktion, förklarar Fredrik Emilson.
Stora förändringar innebär också utmaningar. En sådan är enligt Fredrik Emilson att under resans gång bibehålla fokus på kunderna. En annan är att fortsätta vara en god arbetsgivare och attrahera nya medarbetare. För ny personal behövs, allt från automations- och elektroingenjörer till specialister som kan tackla nya tekniker, till exempel ”Internet of Things” och digitalisering.
En viktig aspekt av en god och attraktiv arbetsplats är ett gott ledarskap. Därför satsar nu Höganäs också på ett ledarskapsprogram, som anpassas till alla delar av verksamheten och alla typer av tjänster.
– Det bygger mycket på att man ska kunna leda i förändring och att vi tror på en decentraliserad ledarstruktur, men också på individens förmåga att leda sig själv och andra. Det ska ge ett ledarskap som vi ser som en förutsättning för att kunna leda den förändringsresa vi är inne på inom våra fem tillväxtområden, säger han.
Bland de fem tillväxtområden Fredrik Emilson nämner är metallpulver som används för traditionell komponenttillverkning till bilindustrin och även för komponenttillverkning till elektriska motorer.
Metallpulvret kan även användas för ytbeläggning av komponenter eller ytor. På så vis kan till exempel en stålverksvals som börjar bli sliten få nytt liv med ny beläggning, detta är en del i ett mer hållbart samhälle, att laga istället för att kassera produkter. Men det kan även handla om nya produkter som får bättre egenskaper med rätt ytbehandling.
Något som har kommit de senaste åren och är på stark tillväxt är 3D-printing där metallpulvret är råmaterial för att skriva ut komponenter, något som ger möjligheter att arbeta med nya geometrier som inte kunnat framställas med traditionell teknik, eller som krävt mycket bearbetning. Sedan finns det också ett femte område som Höganäs ser kommer i framtiden.
–Vi har gett oss in i vattenrening, det är en ny spännande värld för oss. Vårt metallpulver binder alla former av tungmetaller i naturen. Så har du arsenik eller blyproblem i dricksvatten, i industriellt avloppsvatten eller jord kan vi med vår process och vårt pulver ta bort alla de föroreningarna, säger han.
Förutom satsningarna som nämns ovan investerar Höganäs också i sina anläggningar. Utvecklingen inom additiv tillverkning där färdiga produkter skrivs ut med metallpulver som bas, kräver en ny produktportfölj som i sin tur kräver investeringar. Satsningen på vattenrening kommer också kräva investeringar.
Investeringarna och flera av de utpekade områdena kopplar tydligt till hållbarhet, som ett exempel kan nämnas att strax före sommaren invigdes en ny anläggning i Höganäs för att förgasa restprodukter från skogen till förnybar energigas och, på sikt, även biokoks (se Process Nordic nr 7). Att reparera gammal utrustning med metallytbeläggning istället för att kassera, att 3D-printa så att minimalt med material och bearbetning krävs eller att rena förorenat vatten är också exempel på hållbarhetsarbete.
– Vi vill vara ett hållbart företag med minimal inverkan på samhälle och miljö. Jag hävdar att användningen av vårt metallpulver är den mest miljöeffektiva tekniken jämfört med andra många stålbearbetningstekniker. Det innebär mindre energikonsumtion och framförallt mindre spill. Vi tänker mycket på det här med livscykel och kretslopp i allt från affärsidéer till hur vi producerar. På så sätt kan vi arbeta med hållbarhet även i relation till våra kunder, för att hjälpa dem få en mer hållbar verksamhet, säger han.
För att kunna hantera alla de förändringar som bolaget ser framför sig har ledningen tagit fram en tioårsstrategi.
– Vi är lyckligt lottade som har långsiktiga ägare i Lindéngruppen och är Wallenbergägda. För ett bolag som Höganäs med tunga investeringar är det en förutsättning att vara långsiktig, säger Fredrik Emilson.
FAKTA
NAMN: Fredrik Emilson
BEFATTNING: Koncernchef och vd för Höganäs sedan 2017
KARRIÄR: Utbildade sig vid Lunds universitet. Har haft chefspositioner på bland annat Pergo och Trelleborg. Anställdes på Höganäs 2010, först som chef för dåvarande Region Europa, och sedan Region Asien.
FAMILJ: Fru, en dotter och två söner
FRITIDSINTRESSEN: Segling, skidor, jakt samt hälsa, till exempel löpning och andra fysiska aktiviteter.
FAKTA Höganäs
ANSTÄLLDA: 2 300 varav cirka 800 i Sverige
Höganäs producerar metallpulver som används till en rad olika applikationer inom bland annat bilindustrin, men även för vattenrening. Företaget har huvudkontor i skånska Höganäs. Bolaget grundades i slutet av 1700-talet men då inom kolbrytning. Det ägs av Lindéngruppen och Wallenbergs företag FAM. 2017 hade bolaget en omsättning på drygt 8 miljarder kronor.