23948sdkhjf

Permanova tar klivet in i flygindustrin

Mölndalsföretagets erfarenheter från lasersvetsning med höga tillgänglighetskrav för bilindustrin kommer nu väl till pass för Volvo Aero. Automation med hjälp av robotar och laser blir nu förebild även för flygmotorindustrin.
Permanova Lasersystem AB har fått en stor order och ska automatiserar med laserprocesser hos Volvo Aero.

För Volvo Aero i Trollhättan innebär den ännu ett kliv från manuellt arbete mot automatiserad produktion med hjälp av robotteknik och laserprocesser.

De aktuella processerna är lasersvetsning och uppbyggnad av 3D-strukturer med tillsatsmaterial.

Samtidigt ersätts funktionstänkande mer och mer av flödesorientering i produktionen.

Kompetens och lokal support avgjorde
Björn Lekander, f d konstruktör av laserverktyg, numera teknisk säljare, hos Permanova berättar: ”Företagets kompetens inom laserprocesser och robotteknik samt dokumenterad förmåga att leda avancerade systemprojekt tror vi var viktiga kriterier för Volvo Aeros val av leverantör”.

Robotiserad påsvetsteknik med laser
Volvo Aero har själva utvecklat en avancerad laserpåsvetsteknik (3D-strukturer), som tillsammans med den ”vanliga” lasersvetsningen öppnar för en mycket effektiv lättviktsteknik.

Stora dyra gjutgods med omfattande bearbetning ersätts av geometriskt enklare mindre komponenter, som med lasertekniken både svetsas och påsvetsas till att bli avancerade färdiga komponenter med önskade egenskaper.

Disklaser och avancerade laserverktyg
Från en högeffektslaser med upp till 6 utgångar överförs laserenergin via fibrer till laserverktygen på robotarna. Här arbetar man med en avancerad dubbelcell med robotar och externa positionerare. Den kan enkelt skalas upp i takt med ökade volymer.

Robotarna är stora, med bra räckvidd och lastförmåga, men med begränsad positioneringsnoggrannhet. Denna begränsning och variationer i foggeometrin tas om hand av fogsökningen i Permanovas lasersvetsverktyg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.096