23948sdkhjf

Schunk ökar fokuset mot kund

Företaget introducerar ett nytt stöd till kunderna – "Projects & Applications".
Försäljning handlar inte längre om att bara på enklaste sätt sälja en produkt till en kund för att fylla ett behov. I dag är kraven högre där produkten motsvarar ett värde. Andra mervärden och kunskap ökar också i betydelse vid kontakterna med marknad och kunder.

Företaget tar därför ett mer lösningsorienterat sätt att sälja sina produkter och tjänster på. Deras erfarenhet är att kunderna ofta vill ha mer komplexa lösningar. Där samverkar Schunks produkter i en större kontext. Det ställs krav på ett erbjuda en funktion eller en process snarare än bara en enskild produkt.

Organisationen ändras därför för att göra den mer kundfokuserad och flexibel. Från september startar den nya funktionen ”Projects & Applications”.

Syftet är att gå djupare in i kundernas behov. Företaget ska kunna erbjuda kompletta applikationer där lösningens funktion och effekt redan är känd.

Mathias Steininger, som har arbetat på företaget under många år, blir den som ansvarar för tjänsten.

– Vi tar nu ett nytt grepp och tillför mer kunskap som ger marknaden en mycket bredare och mer anpassad lösning, färdig att implementeras i kundernas applikationer. Detta är något som vi tror starkt på och som kommer utvecklas ännu mer de kommande åren. Detta det första steget är en del i en långsiktig satsning som successivt kommer byggas ut, säger Mathias Steininger enligt ett pressmeddelande.

Tyska Schunk har 3 400 medarbetare globalt. De finns i fler än 50 länder.

Företaget tillverkar hydrauliskt expanderande chuckar och svarvchucksbackar. De är en stor spelare på området gripdon till industrirobotar. Det svenska dotterbolaget har sin bas i Södertälje.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078