23948sdkhjf

Order på världsunik motor

CybAero lanserar en motor för förarlösa helikoptrar och första kundleveransen sker redan i sommar.
First North-listade CybAero AB lanserar i samarbete med Göbler Hirth en världsunik diesel-/heavy fuel-motor som drivkälla i sina autonoma, förarlösa helikoptrar.

Spanska marinen
Första kundleveransen sker i sommar till spanska IT- och försvarskoncernen Indra som en del i samarbetsprojektet Pelicano.

CybAero Apid 60 HF kommer att kunna levereras i sitt heavy fuel-utförande efter sommaren. Ungefär samtidigt sker första leveransen av en heavy fuel-helikopter till CybAeros samarbetspartner Indra Sistemas.

Det faktum att Pelicano kommer att erbjudas med heavy fuelmotor är en hörnsten i Pelicanoprojektet som är uppbyggt direkt efter spanska marinens önskemål.

Flygfotogen
Heavy fuel eller flygfotogen är ett samlingsnamn för bränsle som inte är alls lika brandfarligt som bensin vilket är en mycket stor fördel i marina tillämpningar, där man vill undvika de risker som lättantändlig bensin medför. På de flesta marina enheter är bensin idag helt förbjuden.

En annan avgörande fördel för APID 60 HF är det faktum att många försvarsmakter idag strävar mot att skapa enhetsbränslen som används av flyg, marina enheter och markfordon. APID 60 HF kommer att möjliggöra avsevärda logistikvinster då det är av mycket stort värde för kunden att kunna ansluta UAV:er till samma system.

– Heavy fuel-motorn är sprungen ur en allt större efterfrågan från marina kunder. Den nya motorn har unika vikt- och prestandasiffror och passar perfekt i vår APID 60 som därmed blir den enda VTOL-UAV:n i sitt segment med en säker heavy fuel-lösning, säger CybAeros vd Leif Erlandsson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.073