23948sdkhjf

ABB Sverige skapar Digital Operations

Företaget samlar kompetensen kring sitt digitala erbjudande.
Digital Operations är en helt ny funktion för utveckling och leverans av digitala projekt och tjänster från företagets fyra divisioner.

– Vi på ABB växlar nu upp för att stötta våra kunder i nästa steg av deras digitala transformering. Genom att samla digital kompetens i en ny funktion skapar vi en genomförande- och leveransorganisation av digitala tjänster i världsklass från ABB. Digital Operations bistår kunderna med stöd under hela processen, från försäljning till utveckling och leverans av digitala projekt och tjänster, säger Johan Söderström, vd för ABB Sverige, enligt ett pressmeddelande.

Målgruppen för ABB:s funktion Digital Operations är kunder inom alla branscher. Det kan handla om till exempel processindustri och kraftbolag.

Digital Operations löper tvärs över koncernens divisionsstruktur. Tanken är att kombinera global expertis med lokal närvaro. Funktionen ska innebära en möjlighet att snabbt nå marknaden.

I verksamheten kommer ABB:s nya ABB Ability Center i Västerås att spela en viktig roll.

I funktionen ingår också Collaborative Operations Center som är ABB:s globala center för digitala tjänster. Det handlar om till exempel övervakning, analys och optimering.

– Digitalisering är en oerhört viktig faktor för att stärka Sveriges konkurrenskraft. Nya arbetssätt och ökad konnektivitet möjliggör digitala tjänster där vi kan kroka arm med våra kunder. Vi kan komma närmre deras vardag och vara både ett operativt stöd i process och drift, samt en strategisk partner i deras digitala resa, säger Martin Björnmalm, ansvarig för försäljning och affärsutveckling inom Digital Operations i Sverige, enligt pressmeddelandet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.093