Ökade försäljningssiffror för Krauss Maffei
Under årets tre första kvartal redovisar den Münchenbaserade koncernen en orderingång på 1,05 miljarder euro, vilket är en ökning med 2,5 procent jämfört med samma period i fjol.
– Försäljningen uppgick till 973 miljoner euro, vilket motsvarar en ökning på 15 miljoner euro eller 1,6 procent, sade Frank Stieler, vd för Krauss Maffei-koncernen, i samband med en presskonferens på mässan Fakuma.
Antalet anställda i bolaget har också ökat avsevärt under året.
– Idag sysselsätter koncernen nästan 5 500 personer (inklusive lärlingar), säger Stieler.
Sedan slutet av 2016 har 618 nya jobb skapats över hela världen. Det innebär en ökning med 13 procent av antalet anställda inom loppet av knappt två år.
Ny strategi
Vid konferensen sade Stieler att koncernen tagit fram en ny strategi, vilken går under benämningen "Compass". Inom denna har man utvecklat två pelare.
– Förutom klassisk plastmaskinkonstruktion syftar den nya strategin till att intensifiera och påskynda utvecklingen av digitala tjänster och produkter samt nya affärsmodeller, sade Stieler.
Ny affärsenhet
– Vi kommer även att inrätta en ny affärsenhet “Digital Service Solutions” i juli 2019. Detta förväntas ge ett betydande bidrag till vår försäljning i framtiden, sade han.
Den nya strategin är utformad så att den ska gälla för en period av fem år fram till 2023.
Speed-to-market
För den europeiska marknaden har Krauss Maffei även initierat ett nytt speed-to-market-program som ett komplement till sitt nyligen introducerade maskinuthyrningsprogram.
– Det nya europeiska “maskiner-på-lagret”-programmet innefattar standardiserade formsprutmaskiner i CX-, GX- och PX-serien, vilka ska kunna levereras omedelbart från lager. Om den modell som kunden önskar inte finns i lager, ska vår produktionsapparat utformas så att modellen byggs på kort tid för snabb leverans, sade Stieler.