23948sdkhjf

Kockums största affär

Kockums Industrier i Malmö och Trelleborg har fått den största beställningen någonsin på järnvägsvagnar.
LKAB:s styrelse har beslutat att beställa 300 nya malmvagnar från Kockums och dess underleverantör Kiruna Wagon.

Malmvagnarna kompletterar ordern till leverantören Bombardier på fyra nya IORE-lok, som tidigare presenterats. Tågaffären omfattar fyra fulla tågsätt och utgör en miljardinvestering i LKAB:s logistik.

– Investeringen är strategisk i LKAB:s utvecklingsplan och ökar tågkapaciteten för malmtransporter till 40 miljoner ton per år. Ökad kapacitet på Malmbanan är avgörande för förverkligandet av LKAB:s planer på tre nya gruvor och en ökad leveranskapacitet med 35 procent till år 2015, säger LKAB:s vd Lars-Eric Aaro i en kommentar.

Kockums största order
- Ordern är den största i Kockums mer än 150-åriga historia som leverantör av järnvägsvagnar. Den innebär att Kockums Industrier har full beläggning ytterligare två år framåt för nuvarande personalstyrka, konstaterar en nöjd Björn Widell, vd i Kockums Industrier.

Vagnarna byggs i Kockums Industriers verkstäder i Malmö och i den nya anläggningen i Trelleborg. De utrustas i Kiruna med vagnkorgar och luckor från konsortiet Kiruna Wagon som är en underleverantör till Kockums Industrier.
Kockums har tidigare byggt mer än 800 vagnar av samma typ till LKAB, men då i kortare serier.
Leveransen av den nya ordern skall vara klar 2013.

20 tåg per dygn
– Investeringen ger oss en transportkapacitet på 20 dagliga tåg mot dagens 15 tåg på Malmbanan, säger Göran Heikkilä, logistikchef i LKAB.

LKAB:s malmtåg består av 68 malmvagnar med en lastkapacitet på 100 ton per styck. Varje tåg fraktar 6 800 ton järnmalmsprodukter och är 750 meter långa. Malmtransporterna går från LKAB:s gruvorter i Malmberget, Svappavaara och Kiruna till LKAB:s malmhamnar i Narvik respektive Luleå samt till SSAB:s anläggningar i Luleå.

Höga krav
Kraven på lok och vagnar är mycket höga.

– Malmtransporterna sker dygnet runt året runt i ett extremt arktiskt klimat med stora temperaturskillnader och vädervariationer. Tågen har hittills visat sig vara driftsäkra. När tågtrafiken i södra Sverige stått stilla under vintertrafiken har våra malmtåg rullat planenligt, säger Jan Olovsson, projektledare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078