23948sdkhjf

Roboten som kan ta ditt jobb på verkstan

Rolls-Royce har presenterat en vision om hur robotteknik skulle kunna användas för att revolutionera arbete inuti motorer.
Tillsammans med forskare från University of Nottingham och Harvard University visade man upp ett brett spektrum av potentiella framtida teknologier vid Farnborough Airshow, från robotar som arbetar sig genom motorn som ett endoskop, till miniatyrrobotar som samarbetar som en "svärm" och kryper i en motor.

Tekniken har först presenterats som möjlig för underhåll av flygmotorer men nästa steg kan handla om motorer till bilar, eller varför inte motorer till maskiner inom exempelvis polymerindustrin.

Tekniken som presenterades var i olika nivåer och inkluderade:

SWARM robotar - En uppsättning samverkande miniatyrrobotar, var och en runt 10 mm i diameter, som skulle deponeras i mitten av en motor via en "snake" robot och skulle då göra en visuell inspektion av svåra områden genom att krypa igenom motorn.

Dessa robotar skulle bära små kameror som ger en live video-matning tillbaka till operatören så att de kan slutföra en snabb visuell inspektion av motorn utan att behöva ta bort den från flygplanet. Detta projekt är ett partnerskap mellan Rolls-Royce, Harvard University och University of Nottingham.

INSPEKTA robotar - Ett nätverk av "periskop" permanent inbäddade i motorn, så att den kan inspektera med hjälp av periskopkamerorna för att upptäcka och rapportera eventuella underhållskrav.

Dessa robotar av blyertsstorlek är termiskt skyddade mot den extrema värmen som genereras i en motor och de visuella data som de skapar skulle användas tillsammans med de miljoner datapunkter som redan genererats av dagens motorer som en del av deras system för motorhälsaövervakning.

Detta projekt är ett partnerskap mellan Rolls-Royce, Oxsensis, BJR Systems, Roke Manor och University of Nottingham.

Fjärrbearbetningsrobotar - Team från Rolls-Royce och University of Nottingham har arbetat tillsammans för att utveckla en robotbearbetningsmaskin som kan fjärrstyras av specialiserade ingenjörer.

I praktiken innebär det att komplicerade underhållsuppgifter, till exempel reparation av skadade kompressorblad med lasrar som slipar delar, skulle kunna kompletteras av icke-experter "lokala" team som enkelt skulle installera verktyget i motorn och sedan överföra kontrollen över det till en dedikerad expert tillbaka i Rolls-Royce's Aircraft Availability Center som då skulle styra sitt arbete på distans.

Detta undanröjer behovet av specialteam att resa till platsen för ett flygplan som behöver underhåll, vilket väsentligt minskar den tid som krävs för att returnera den till service.

FLARE - ett par "orm"-robotar som är tillräckligt flexibla för att färdas genom en motor, som ett endoskop, innan de samarbetar för att utföra reparationer mot skadade termiska barriärbeläggningar.

Detta projekt är ett partnerskap mellan Rolls-Royce, University of Nottingham och Metallisation.

– De framsteg vi gör i robotiken är ett utmärkt exempel på att vi får vår IntelligentEngine-vision till liv. Genom att undersöka hur vi kan använda de snabba framstegen som vi ser på områden som digitalt och robotteknik ser vi till att Rolls-Royce fortsätter att leda vägen för serviceinnovation och erbjuda det allra bästa värdet för våra kunder, säger Richard Goodhead, Rolls-Royce, Senior Vice President Marketing.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.105