Banbrytande teknikutveckling för självkörande bilar
Den pågående utvecklingen av LiDAR-tekniken, som använder sig av pulsade lasersignaler för att upptäcka föremål, är en avgörande faktor i skapandet av säkra självkörande fordon. Tekniken för att bilarna kan navigera säkert i komplexa trafikmiljöer och i högre hastigheter genom att ge dessa bilar förmåga att på ett tillförlitligt sätt läsa av omgivningen på stora avstånd.
Teknik som LiDAR kan hjälpa Volvo Cars att förverkliga sin vision för autonoma resor, som presenterat i Volvo 360c-konceptet tidigare i år.
Utvecklingen av avancerad LiDAR-teknik och förmåga att läsa av omgivningen är ett av många sätt som Volvo Cars och dess samarbetspartners arbetar mot ett säkert införande av helt självkörande bilar, skriver Volvo Cars i ett pressmeddelande.
De nya förmågorna att läsa av omgivningen som utvecklas av Luminar i samarbete med Volvo Cars gör det möjligt för systemet att detektera mänskliga poser, inklusive enskilda kroppsdelar såsom armar och ben, på en detaljnivå som tidigare inte har varit möjligt med den här typen av sensor.
Den nya tekniken kan även upptäcka objekt på så mycket som 250 meters avstånd, en räckvidd som är avsevärt längre än med den LiDAR-teknik som finns tillgänglig för närvarande.
– Autonom teknik kommer att ta säker bilkörning till en ny nivå, bortom de mänskliga begränsningarna. Detta löfte om att förbättra säkerheten är anledningen till att Volvo Cars vill vara ledande inom autonom körning. I slutändan kommer tekniken även att skapa fördelar för våra kunder och samhället i stort. Luminar delar vår ambition att förverkliga dessa fördelar, och den nya varseblivningstekniken är ett viktigt nästa steg i den processen, säger Henrik Green, Senior Vice President för Research and Development på Volvo Cars.
– Volvo Cars R&D-team arbetar i ett imponerande tempo för att lösa några av de mest avancerade problemen när det gäller utvecklingen av autonom körning. I takt med att vi har skalat upp har de fortsatt ligga i framkant i utvecklingen av ett autonomt system som tar bort föraren ur ekvationen – och som i slutändan möjliggör integrering av tekniken i fysiska fordon för konsumenter, säger Austin Russell, grundare och vd för Luminar.
Tidigare i år köpte Volvo Cars in sig i Luminar via Volvo Cars Tech Fund, en investeringsfond inriktad på nystartade teknikföretag med stor potential. Denna investering, Tech Funds första, fördjupade Volvos befintliga samarbete med Luminar, som fokuserade på utveckling och testning av deras sensorteknik i Volvo-bilar. Volvo Cars är den första av Luminars partners som fullt ut använder sig av utvecklingsplattformen för utökad varseblivning.
Volvo Cars presenterade 360c-konceptet, en helhetssyn på framtidens resande som är autonom, elektrisk, uppkopplad och säker, i september i år. Konceptet är en vision av fyra potentiella användningsområden för autonoma fordon – en miljö att sova i, mobilt kontor, vardagsrum och en plats för underhållning – användningsområden som alla omdefinierar hur vi reser. 360c introducerar även ett förslag till global standard för hur autonoma fordon ska kunna kommunicera säkert med alla andra trafikanter.
En speciell virtuell reality-station demonstrerar 360c och Volvo Cars vision av autonoma resor kommer att visas vid årets Automobility LA-mässa.