Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel
Det har tagit sitt namn efter den teknik som används till att antända bränsleblandningen i förbränningsrummet på bensinmotorn. Om det tyska startup-företaget Microwave Ignitions (MWI) teknik håller vad den lovar har den potential att revolutionera förbränningsmotorn. Det rapporterar Autoblog.
Klicka på bilden för att se principskiss över MWI-tekniken!
Genom att använda microvågor i stället för gnistan från ett tändstift för att antända bensin-luftblandningen i cylindern får MWI förbränningen att ske i betydligt lägre temperatur. Två bieffekter av det är att motorns bensinförbrukning minskar med upp till 30 procent och att utsläppen av avgaser minskar med upp till 80 procent. Det hävdar i alla fall MWI.
Men MWI lovar mer än så med sin nya förbränningsteknik. Företaget hävdar att den utan större problem kan integreras i existerande konventionella motorer. Om detta i praktiken innebär att man skulle kunna eftermontera MWI-tekniken på existerande motorer framgår inte.
För närvarande har fem externa investerare gått in med pengar och ett 20-procentigt ägande i MWI. En av investerarna är den tidigare Porsche-vd:n Wendelin Wiedeking.