Maskintillverkare har offerter ute för över en miljard
Företaget tillverkar maskiner för höghastighetsbearbetning.
– Klara orders vid dagens datum är 300 miljoner kronor och offert-stocken sträcker sig en bra bit över miljarden, säger Therese Kälvö, med titeln Executive Assistant vid företaget, till Metal Supply.
– Det innebär att Modig kommer att behålla sin omsättningsökning enligt plan och ser potentialen att öka inte bara i USA utan även Europa och Asien under 2019 och 2020, säger hon.
För att möta marknadens ökade efterfrågan bygger de ett nytt huvudkontor och produktionslokal även i Kalmar.
Historiskt har företaget sålt de flesta av sina maskiner på USA-marknaden. Men nu tar det fart även på andra marknader.
På fotot till den här artikeln syns när de levererar ut en maskin av typen HHV 3-Mill.
– Den här maskinen ska levereras till en kund i Europa. Vi tecknade ett avtal med en ny agent i Frankrike förra året som ger den europeiska marknaden det fokus vi önskar. Den nye agenten är väldigt duktig och nu börjar det ta fart ordentligt. Det är vi väldigt glada för, säger Therese Kälvö till Metal Supply.
Bland Modigs kunder finns Airbus, Boeing och även svenska Saab.
– USA går som tåget. Det är i USA Modigs varumärke är som starkast och i dagsläget är det den marknad som står för en stor del av omsättningen, säger Therese Kälvö.
Modig drivs i dag av tredje generationen som har tagit över familjeföretaget. De firade nyligen 70 år.
– Vi har haft ett stort fokus på USA-marknaden och övriga marknader har inte hunnit få det fokus Modig önskar, något vi nu arbetar med, säger Therese Kälvö.
Modig Machine Tool tillverkar precisionsmaskiner.
Företaget startades av de fyra bröderna Harry, Erik, Sture och Arne Modig 1947 som Bröderna Modigs Mekaniska Verkstad i Virserum.
De konstruerar och tillverkar sedan 1980-talet framför allt höghastighetsbearbetande precisionsmaskiner. Dessa används för tillverkning (svarvning, fräsning, borrning med mera) av komponenter i metall och komposit. Kunderna finns framförallt bland flygplanstillverkare.
Företaget gick i konkurs 2002 som en följd av en kraftig avmattning av marknaden för flygmaskiner efter 11 september-attackerna 2001 i New York och Washington.
Men det återstartades sedan av Harry Modigs son Percy Modig och dennes son David. Den senare är nu vd.