23948sdkhjf

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Scanias nya laddhybrid har bara tio kilometers räckvidd på ren eldrift. Ändå kan det göra hela skillnaden när Stockholm och andra storstäder vill lyfta över de tunga godstransporterna till natten. Då varorna ska hämtas i ett regionalt lager och sedan köras in till city räcker det långt med att köra den sista biten på el, för att minska utsläppen och bullret. 

I ett projekt har Scania, McDonalds, Havi, Stockholms stad och KTH inlett tester i skarpt läge med Scanias laddhybridteknik. I ett läge när trafiksituationen är närmast akut under dagtid har det ett stort värde att kunna flytta transporter till natten. Men en rad problem måsta lösas, och det ska provas i projektet. 

– Andra trafikproblem kan man ofta bygga bort, men för den tunga godstrafiken är det främst en differentiering av körtiderna som är aktuell. Det är framför allt buller som hindrar oss från att utnyttja dygnets alla timmar, säger Robin Billsjö, godsstrateg på Stockholms stad. 

Därför är den nya bilen Piek-certiferiad, en etablerad certifiering för tysta transporter, som inte bara ställer krav på motorns ljudnivå, utan även på buller från själva lastningen. Vagnar och truckar anpassas och Stockholms stad kan hjälpa till med att anpassa lastplatserna. 

När projektet nu pågått i fyra veckor, säger transportören Havi att de redan ser positiva effekter. 

– Vi ser att vi inte hamnar i köer och det är en bättre trafikmiljö vid lossningarna. För oss är det också positivt att bilarna kan gå dygnet runt, vilket ger en mycket bättre utnyttjandegrad på fordonen, det sänker totalkostnaden, säger Camilla Eklöf på Havi. 

Att låta chaufförer köra nattetid är inte heller bara negativt för arbetsmiljön, har det visat sig. 

– Många upplever att det är mindre stress och en bättre trafikmiljö. 

Bilen kan laddas både vid lagret i Tumba och vid en av restaurangerna, vilket gör att man håller batteriet tillräckligt fullt för att klara leveranserna. Lastbilen är dessutom utrustad med Scanias system för geofencing, vilket gör att den automatiskt slår över till eldrift inne i staden, och att den inte går att köra i för höga hastigheter, något som kan bli av stor betydelse för framtidens trafik i innerstäderna. 

– Vi tror att innerstadstrafiken kommer att vara elektrifierad inom fem till tio år. Utmaningen ligger i laddinfrastrukturen och batteritekniken behöver utvecklas. Plug in-hybriderna är viktiga för att kunna hämta varor på lageranläggningar runt om staden, säger Ulf Ceder, ansvarig för framtida transportlösningar på Scania. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.098