Duroc Rail fördubblar svarvkapaciteten
Kraftigt ökad efterfrågan och skärpta underhållskrav på den europeiska marknaden ligger bakom Durocs investeringsbeslut om ca 15 Mkr.
- Malmtrafiken i norra Sverige kommer att öka rejält de kommande åren, förklarar Dan Bergman, vd för Duroc Rail i Luleå.
Han fortätter: ” LKAB siktar på en produktionsökning från 26 MTon till 37 MTon över de närmaste fyra åren. LKABs malmtransportbolag MTAB har nu 770 nya vagnar i drift, men antalet kommer att uppgå till 1100 nya vagnar inom två år. När dessa nu successivt övergår i normal underhållscykel, kommer hjulvolymerna att öka avsevärt. Vi räknar med att kunna fördubbla vår svarvkapacitet med den nya utrustningen”.
Ökade krav och skärpta regler
Ett annat viktigt skäl för investeringen är att möta de ökade underhållskraven och de skärpta regelverken på den europeiska marknaden.
Regelverken innebär bland annat krav på ny underhålls- och testutrustning hos underhållsföretagen. Underhållsintervallen på hjulparen kommer dessutom att bli tätare.
- Ny hjulsvarv är ett viktigt steg vad gäller nuvarande och kommande regelverk, förklarar Dan.