Volvo Cars är på väg mot sin elektrifierade framtid
Företaget har uppgraderat sina befintliga T8 och T6 Twin Engine plug-in hybrid-drivlinor, och man bekräftar samtidigt att alla modeller som företaget tillverkar nu kommer att kunna fås i laddhybridutförande, skriver Volvo Cars i ett pressmeddelande.
Dessutom kommer Volvo Cars att introducera en rad mildhybrider de kommande månaderna, där diesel- och bensinversionerna för SUV-modellerna XC90 och XC60 är först ut.
Dessa mildhybrider erbjuder för första gången kunderna Volvos avancerade system för bromsenergiåtervinning, som tillsammans med företagets befintliga förbränningsmotorer skapar en ny integrerad elektrifierad drivlina under det nya emblemet "B".
Denna nya drivlina, som elektrifieras via brake-by-wire-energiåtervinning sänker bränsleförbrukningen och utsläppen med upp till 15 procent vid körning under verkliga förhållanden.
Det nya brake-by-wire-systemet samverkar med energiåtervinningssystemet för att minska bränsleförbrukningen och utsläppen genom att återvinna rörelseenergi vid inbromsningar.
I linje företagets strategi och uppbackat av en extremt stark efterfrågan har Volvo Cars ökat sin produktionskapacitet så att upp till 25 procent av den totala produktionen kan utgöras av Twin Engine laddhybridbilar. Volvo Cars förväntar sig även att de nya "B"-märkta drivlinorna kommer att bli den nya standarden och därmed göra att man kommer ytterligare lite närmare målet om att alla företagets bilar ska vara elektrifierade i mitten av nästa årtionde.
Nya och uppgraderade drivlinor kommer att introduceras på Volvos större bilmodeller byggda på SPA-plattformen.
Den uppgraderade T8 Twin Engine plug-in hybriden med upp till 420 hk har utrustats med ett nytt batteri och avancerad brake-by-wire-baserad batteriladdning. T8-drivlinans räckvidd har ökat med cirka 15 procent och denna drivlina kan nu fås på alla bilar i 90- och 60-serien.
En uppgraderad version av den mindre effektstarka T6 Twin Engine plug-in hybriden har även den kombinerats med det nya batteriet och brake-by-wire-tekniken. Även denna drivlina ger cirka 15 procent längre räckvidd jämfört med tidigare och erbjuds på V60 sedan och S60 sedan.
XC90 kommer att kunna fås med B5-märkt mildhybrid kombinerat med bensin- eller dieselmotor, samt en B6-märkt bensinbaserad mild hybrid.
På XC60 kommer kunderna att kunna välja mellan en B5 mildhybrid i kombination med bensin- eller dieselmotor, den dieselbaserade milda hybriden B4 och den bensinbaserade milda hybriden B6. B5 i kombination med bensinmotor kommer att kunna fås med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.
Företagets kompakta SUV XC40, baserad på CMA-plattformen, kommer även den att kunna fås i en ny, elektrifierad version: den bensinbaserade laddhybriden T5 Twin Engine. En andra variant, laddhybriden T4 Twin Engine kommer att lanseras lite längre fram.