Volvo Aero skriver avtal på flygmässan i Paris
Företaget ska utveckla och tillverka två viktiga komponenter till en flygmotortillverkare.
PW1100G ingår i Pratt & Whitneys familj av nästa generations motorer, som bygger på en växlad fläkt-teknologi.
Volvo Aero har tidigare deltagit i ett teknologi- och utvecklingsprojekt med Pratt & Whitney om det nya motorkonceptet, Geared Turbo Fan, (växlad fläkt) GTF, som ger möjlighet att optimera varvtalet på lågtryckskompressorn.
Lättviktsteknologier
Utveckling och tester av GTF stödjer så här långt de förväntade resultaten av betydande minskning av bränsleförbrukning, utsläpp, buller och driftskostnader. Volvo Aero har utvecklat lättviktsteknologier för komponenter som nu kommer att användas i den här nya motorn.
Det gör Volvo Aero till en partner i det nya motorprogrammet PW1100G. Volvo Aero kommer att ha ansvar för utveckling och tillverkning av två komponenter i motorn: TEC (Turbine Exhaust Case) och IMC (Intermediate Case).
40 miljarder på 50 år
PW1100G-motorn kommer att installeras i en uppgraderad version av Airbus A320. För Volvo Aeros del väntas avtalet generera försäljning på cirka 40 miljarder kronor under cirka 50 år. Försäljningen väntas ta fart under andra halvan av det här decenniet.
”Vi är mycket nöjda med att ha tecknat det här avtalet med Pratt & Whitney, eftersom den här flygplansstorleken, ”single aisle”, är ett strategiskt viktigt segment för Volvo Aero. Dessutom vet vi att den här motorn kommer att bidra till en bättre miljö genom lägre bränsleförbrukning och minskat buller”, säger Staffan Zackrisson, vd på Volvo Aero.