23948sdkhjf

Gotland får världens första trådlösa elväg

Vägen från flygplatsen in till Visby byggs med världsunik teknik.

Nu är det klart att konsortiet Smartroad Gotland kommer att bygga världens första trådlösa elväg för olika fordonstyper på allmän väg.

Det är sträckan mellan Visby flygplats och centrala Visby som kommer att få 1,5 kilometer elväg, av den totala vägsträckan på fyra kilometer. Här ska en eldriven buss och en tung lastbil, som alltså laddas under färd trafikera under det tre år långa projektet. 

Tekniken bygger på induktion, vilket alltså innebär att det inte behöver ligga någon öppen skena i vägbanan, eller hänga trådar över vägen. Projektet har som mål att bygga ytterligare kunskap om elvägsteknik, inför en fossilfri framtid. Arbetet inleds redan denna månad och i vinter börjar testerna med ellastbilen. 

Konsortiet som fått uppdraget leds av Israelbaserade Electreons svenska bolag med finansiering av Trafikverket. 

 Förutom en unik elväg så inkluderar projektet även Sveriges första helelektriska 40 tons lastbil och en ny typ av elektrisk buss. Huvudsyftet med projektet är att bygga kunskap och tillsammans med våra samarbetspartners och jag ser fram emot att demonstrera att tekniken är redo för marknaden, säger Håkan Sundelin, Electreons Nordenchef och projektledare för Smartroad Gotland, i ett pressmeddelande. 

I konsortiet ingår förutom Electreon även Eitech, Flygbussarna och Transdev, Gotland ring, Matters group, Osab, Swedavia och Visby airport, World ecological forum, samt Rise. 

 Elvägar har potentialen att vara en avgörande faktor för att nå en fossilfri transportsektor men det är fortfarande osäkert om och hur elvägar ska implementeras och finansieras i större skala. I projektet kommer Rise att testa och validera säkerheten för induktiv elväg samt att öka kunskapen om vilka möjligheter och utmaningar som den nya tekniken medför för olika aktörer. Analyserna i detta projekt kommer därför att utgöra ett viktigt beslutsunderlag inför en storskalig utbyggnad av elvägssystem, säger Stefan Tongur, senior forskare på Rise. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078