23948sdkhjf

Volvo - en vinnare på den svenska marknaden

Volvo tar första platsen när nybilsregistreringarna för juli månad och första halvåret nu kan summeras.
Nybilsmarknaden avmattades något under juni månad. Totalmarknaden ökade cirka 14 procent.
Volvo Personbilar Sverige ökade 18 procent, vilket är nära en procent mer än under samma tidsperiod förra året.

- Vi har ett mycket starkt produktprogram som attraherar de svenska bilköparna. Nya Volvo V60 och XC60 stormar fram, samtidigt som trotjänarna Volvo V70 och V50 behåller sin styrka, säger Thomas Andersson, VD för Volvo Personbilar Sverige AB.

- Det är extra glädjande för oss på hemmaplan i Sverige att vi i likhet med många internationella marknader ökar. Det är ett kvitto på att Volvos produkter håller hög klass.

100 000 miljöbilar
Under första halvåret passerade Volvo 100 000 sålda miljöbilar i Sverige sedan starten vid millennieskiftet. Från att det i början varit främst varit Flexifuel-versioner för E85-bränsle, har det under de senaste åren skett en dramatisk överflyttning till diesel.

Från 2009 när första generationerna DRIVe-versioner kom, har dieselandelen vuxit till närmare 80 procent i Volvos modellutbud.

Svenska folkets favoritbil, Volvo V70 gjorde omedelbart stor succé som miljöklassad DRIVe-version. Efter ett produktionsuppehåll under årets första fem månader, gjorde den med uppgraderad prestanda, säkerhet och interiör i modellår 2012, åter entré i juni. Och rusar uppåt i försäljningsstatistiken för att befästa sin förstaplats i nyregistreringsstatistiken. Nu finns även elbilen Volvo C30 Electric med i juni månads nyregistreringar.

19 miljömodeller
Totalt erbjuder Volvo nu när vi går in i modellår 2012, inte mindre än 19 miljöklassade bilar. Flera av dem med utsläppsvärden på 99 gr CO2/km.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.094