23948sdkhjf

Volvo Car Group tecknar batteriavtal värt flera miljarder US-dollar

Volvo Car Group har tecknat långsiktiga avtal med de ledande batteritillverkarna CATL och LG Chem för att säkerställa leveranser av litiumjonbatterier värt flera miljarder US-dollar det kommande årtiondet för nästa generations Volvo- och Polestar-modeller.

Avtalen omfattar leveranser av batterimoduler globalt för alla modeller i den kommande SPA2-plattformen och de befintliga modulära CMA-fordonsplattformarna och avtalen är ett stort steg mot att förverkliga Volvo Cars ambitiösa elektrifieringsstrategi.

2017 gjorde Volvo Cars det branschledande åtagandet att alla nya Volvo-bilar som lanseras från och med 2019 skulle elektrifieras. Sedan dess har Volvo Cars förstärkt denna strategi genom att berätta att man har som ambition att elbilar ska stå för 50 procent av företagets globala försäljningsvolym 2025.

– Volvo Cars framtid är elektrisk och vi är fast beslutna att gå bortom förbränningsmotorn. Dagens avtal med CATL och LG Chem visar hur vi vill nå våra ambitiösa elektrifieringsmål, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Cars i ett pressmeddelande.

Kinesiska CATL och sydkoreanska LG Chem är kända batteritillverkare som båda har en lång och framgångsrik historia av att leverera litiumjonbatterier till den globala fordonsindustrin. De uppfyller Volvo Cars stränga upphandlingsriktlinjer när det gäller teknikledarskap, ansvarsfulla leveranskedjor och konkurrenskraftiga kostnadsmodeller. I Kina kommer batteriförsörjningen att gynnas av de skalfördelar som den bredare Geely Group ger.

– Med det här avtalet har vi på ett effektivt sätt säkrat vår batteriförsörjning för det kommande årtiondet. Genom att ha tillgång till två leverantörer i varje region ser vi också till att vi har flexibilitet i vår leveranskedja framöver, säger Martina Buchhauser, senior vice president för upphandling på Volvo Cars. 

Volvo Cars första batterimonteringslinje håller på att byggas vid företagets bilfabrik i Gent i Belgien. Monteringslinjen kommer att stå klar i slutet av året och den första helt elektriska Volvon som ska byggas i Gent är den prisbelönta kompakta SUV:en XC40. Redan i dag tillverkas plug-in hybridvarianter av XC40 där.

Några exempel på bilmodeller som byggs på CMA-plattformen (Compact Modular Architecture) är XC40, liksom helt elektriska Polestar 2 fastback samt flera modeller som säljs av Lynk & Co, Volvos systermärke som man samäger med Geely. Från och med i år kommer alla tre modellerna att byggas vid samma produktionslinje vid en fabrik i Luqiao i Kina som drivs av Volvo.

Den kommande SPA2-arkitekturen är nästa generation av Volvos egenutvecklade SPA-plattform (Scalable Product Architecture) och kommer att lanseras i början av nästa årtionde. SPA är en av de mest avancerade fordonsplattformarna i bilindustrin och är i nuläget den plattform på vilken alla Volvo-modeller i 90- och 60-serierna byggs. Den första Volvon att byggas på den nya SPA2-plattformen blir nästa generation av den stora SUV:en XC90.

Tidigare i år avslöjade Volvo ett antal uppgraderade och nyutvecklade elektrifierade drivlinor som kommer att göras tillgängliga i hela modellprogrammet framöver. Företaget har uppgraderat sina befintliga T8 och T6 Twin Engine plug-in hybrid-drivlinor, och alla modeller som företaget tillverkar kommer nu att kunna fås i laddhybridutförande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.137