23948sdkhjf

Premiär för den första förarlösa transporten

15 maj rullade den första T-poden mellan DB Schenkers anläggningar i Jönköping.

Det har varit lite av en följetong sedan förra året. När ska Einride och DB Schenker kunna börja köra med autonoma fordon ute i trafiken. 

– Det är ingen lång sträcka, men det är ett första steg som kommer att revolutionera delar av vår bransch, säger Mats Grundius, vd för DB Schenker cluster Sweden, Denmark, Iceland, i ett pressmeddelande. 

Einrides T-pod trafikerar nu en 300 meter lång sträcka mellan två av DB Schenkers anläggningar i Jönköping. 100 meter av färden går på allmän väg. 

 – Det är viktigt att gå långsamt fram. Det här är en möjlighet att skaffa oss kunskap om ny teknologi och är ett steg mot vår omställning till ett hållbart transportsystem. Elektrifiering och automation är definitivt framtiden och vi vill vara en del av den teknikutvecklingen och se vilka möjligheter och utmaningar som den bär med sig, säger Mats Grundius. 

Han poängterar att utvecklingen mot autonoma transporter inte kommer att hota chaufförsyrket.  

– För det första måste vi ha utbildade chaufförer som övervakar fordonen och kan ta över kontrollen av dem om det behövs. Jag ser framtidens fjärrchaufförer som en del av ett team som jobbar i ett kontrollrum där T-podar övervakas och har beredskap för att ta över styrningen då situationen kräver det. För det andra har jag svårt att se att ett sådant fordon skulle kunna utföra distributionstrafik där själva framförandet av fordonet bara är en liten del av arbetsinnehållet. 

På kort sikt tänker sig Mats Grundius att fordon som T-poden kommer att användas i trafikmiljöer som inte är allt för komplexa. Där är man i och med den nya installationen. Nästa steg skulle kunna vara att köra en längre sträcka. 

– Det skulle kunna vara exempelvis mellan våra terminaler i Jönköping och Borås. Det är en möjlighet för oss att optimera vår internlogistik mellan våra anläggningar över hela Sverige. Ju fler punkter vi kan binda samman på detta vis, ju effektivare kan vi bli. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.096