Start-up inom AI växlar upp
Kombinationen av tunga fordon och människor inom samma arbetsområde är farlig. Det faktum att fler och fler fordon kommer att bli självkörande sätter ytterligare fokus på säkerhetsfrågorna. Det är utmaningen som AI-forskarna Rafael Mosberger, vd i Retenua, och Henrik Andreasson, medgrundare, har löst med förarassistanssystemet Emitrace.
– Henriks idé var att man kanske kan använda reflexvästen, som ofta används av dem som arbetar i de här miljöerna, i kombination med en specifik kamera som mäter reflektioner. Utifrån det tänkte han att man kan bygga ett system som känner igen människor i närheten av fordon, säger Rafael Mosberger.
Tillsammans med innovationskontoret och andra aktörer tog de två patent på sin lösning. 2015 startade de Retenua. Produkten var dock inte färdig att lanseras, men med ett bolag bakom sig öppnades fler möjligheter att söka forsknings- och utvecklingsmedel.
Rafael Mosberger disputerade 2016 och har sedan dess arbetat som forskare vid AASS (Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem) vid Örebro universitet och fortsatt att utveckla Emitrace. Flera personer inom universitetsmiljön har anslutit till bolaget.
I höstas hade man kommit så pass långt att lanseringen av den färdiga produkten började närma sig. Det skulle dock kräva ordentliga lokaler med möjlighet till både presentation och produktion av Emitrace. Bolaget har nu funnit en lokal i Örebro.
– Det betyder att vi gör oss redo för nästa steg, som är en produktionsverksamhet, samtidigt som vi vidareutvecklar sensorn. Det gör också att vi skapar oss en identitet. Genom att inreda lokalerna kan vi visa vilka vi är.
Just nu befinner sig Retenua i en certifieringsprocess för Emitrace. Den beräknas vara färdig inom några månader – därefter kan den lanseras på riktigt till marknaden.
– Jag tror att vi med vår kombination av mjukvara, hårdvara, AI och kamerateknik har en jättepotential att kunna bygga lösningar som inte alla andra kan lösa. Jag är ganska säker på att vi kommer att bli framgångsrika med vår huvudprodukt, men jag tror också att vi kommer att utvecklas mot andra håll som vi just nu inte ens känner till, säger Rafael Mosberger.
Han fortsätter:
– Förarassistanssystemet är vår huvudprodukt, men vi har redan börjat visa att den kan användas för helt andra applikationer inom automation, autonoma system och spårning av rörliga objekt inom industrin. Vi vet att alla marknader kring till exempel autonoma fordon kommer att växa och mer autonomi betyder att man måste ha mer smarta sensorer. Jag tror att vi passar väldigt bra in i den marknaden, eftersom vi har en kunskap kring sensorer, maskininlärning och AI som inte alla andra har.