23948sdkhjf

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

När Volvo lanserade sin nya fyrcylindriga dieselmotor i VEA-familjen hade den en av marknadens längsta bytesintervall för kamremmen. Nu har Volvo gått ut med nya instruktioner där man nära på halverat bytesintervallet.

2014 begick Volvos nya motorfamilj VEA, som bygger på ett och samma raka fyrcylindriga motorblock, världspremiär. VEA-motorn introducerades i dieselutförande i de numera nedlagda modellerna V70, S80 och förra generationen V60, S60 och XC60 samt i Volvos minsta bil V40. Den nya fyrcylindriga dieselmotorn introducerades i fyra olika effektutföranden – D2 (120 hk), D3 (150 hk), D4 (180 resp 190 hk) samt D5 (225 resp 235 hk).

Volvos nya fyrcylindriga dieselmotor fick vid introduktionen en av Sverige-marknadens längsta bytesintervaller för kamremmen – 24000 mil.

Men i våras ändrade Volvo Cars radikalt i sina instruktioner om bytesintervall på kamremmen på sina fyrcylindriga dieselmotorer till bland annat svenska verkstäder.

I det meddelande, skrivet på engelska, från Volvo Cars som vi tagit del av framgår det att både multiremmen och kamremmen på Volvos motor i utförandet D4, med motorkod D4204TX, numera ska bytas med 15000 mils intervall och att det nya bytesintervallet gäller för samtliga Volvo-modeller tillverkade 2014 och framåt. Det ändrade bytesintervallet gäller även dieselmotorvarianterna D2, D3 och D5.

Volvo är långt ifrån den enda biltillverkare på senare år som förkortat bytesintervallen för driv- och kamremmar på sina motorer, andra exempel är Peugeot och Fiat-Alfa-Romeo.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.093