Volvo chocksänker bytesintervall för remmar
2014 begick Volvos nya motorfamilj VEA, som bygger på ett och samma raka fyrcylindriga motorblock, världspremiär. VEA-motorn introducerades i dieselutförande i de numera nedlagda modellerna V70, S80 och förra generationen V60, S60 och XC60 samt i Volvos minsta bil V40. Den nya fyrcylindriga dieselmotorn introducerades i fyra olika effektutföranden – D2 (120 hk), D3 (150 hk), D4 (180 resp 190 hk) samt D5 (225 resp 235 hk).
Volvos nya fyrcylindriga dieselmotor fick vid introduktionen en av Sverige-marknadens längsta bytesintervaller för kamremmen – 24000 mil.
Men i våras ändrade Volvo Cars radikalt i sina instruktioner om bytesintervall på kamremmen på sina fyrcylindriga dieselmotorer till bland annat svenska verkstäder.
I det meddelande, skrivet på engelska, från Volvo Cars som vi tagit del av framgår det att både multiremmen och kamremmen på Volvos motor i utförandet D4, med motorkod D4204TX, numera ska bytas med 15000 mils intervall och att det nya bytesintervallet gäller för samtliga Volvo-modeller tillverkade 2014 och framåt. Det ändrade bytesintervallet gäller även dieselmotorvarianterna D2, D3 och D5.
Volvo är långt ifrån den enda biltillverkare på senare år som förkortat bytesintervallen för driv- och kamremmar på sina motorer, andra exempel är Peugeot och Fiat-Alfa-Romeo.