Handlare har inte koll på Volvos nya bytesintervall
Volvo Cars går bara ut med informationen om de kortade kamremsbytesintervallen på nya VEA-motorn i sina egna kanaler. Det innebär att verkstäder som inte är Volvo-auktoriserade riskerar att missa denna information och därmed inte heller informerar sina Volvo-ägande kunder i tid. Största risk att gå miste om informationen löper verkstäder som inte använder Volvo Vida.
Läs även: Volvo chocksänker bytesintervall på nya dieselmotorerna
Tidigare artiklar i ämnet: Volvo har ändrat bytesintervallet även tidigare
Ännu större risk att gå miste om informationen om de nyare kortare bytesintervallen löper bilhandlare som inte är Volvo-auktoriserade. Att så verkligen är fallet har vi på Motormagasinet kunnat konstatera genom att ringa dussintalet olika bilhandlare i sommar som haft begagnade bilar med Volvos nya dieselfyra under huven till salu.
De annonser vi ringde på var bilar med omkring 10000 mil på mätaren eller mer, där samtliga bilar var av årsmodell 2014 eller nyare och med någon av de nya dieselmotorvarianterna D2, D3, D4 eller D5 under huven. Vi ställde frågan ”när ska kamremmen bytas?”.
Resultatet av våra rundringningar besannade våra värsta farhågor. Ingen av de icke Volvo-auktoriserade handlarna svarade rätt på vår fråga, de flesta svarade ”vid 24000 mil”, vilket alltså var det gamla bytesintervallet. En av handlarna svarade 18000 mil, vilket är fel.
Vi ringde även några Volvo-auktoriserade handlare, vilka svarade ”vid 15000 mil” och två av handlarna uppgav själva att bytesintervallet nyligen ändrats och att de därför hade möjlighet att pruta lite på priset.
Hos en av Volvo-auktoriserade Bilbolagets anläggningar hävdade en säljare felaktigt att kamremmen ska bytas efter 18000 på den begagnade Volvo V90 D4 som i slutet på juni fanns till salu hos dem.
Läs även: Volvo chocksänker bytesintervall på nya dieselmotorerna
Tidigare artiklar i ämnet: Volvo har ändrat bytesintervallet även tidigare