Scania ser över bemanning och konsulttjänster
– Högre fordons- och servicevolymer bidrog positivt, likaså valutaeffekter och en gynnsam marknadsmix. Arbetet med att fasa ut kostnader som varit hänförliga till produktionen av dubbla lastbilsprogram har gett resultat, säger företagets vd Henrik Henriksson, enligt delårsrapporten.
Rörelseresultatet steg med 37 procent och uppgick till 13 889 miljoner kronor (10 153).
– Bolaget går starkt och kostnadsläget i produktion som var hänförligt till produktionen av dubbla lastbilsprogram har stadigt förbättrats för varje kvartal. De åtgärder som satts in för att långsiktigt sänka det förhöjda kostnadsläget relaterat till nya lastbilsgenerationen fortgår, säger Henrik Henriksson.
Kassaflödet uppgick till 7 531 miljoner kronor (-78) för Fordon och Tjänster.
– Efterfrågeläget är nu svagare än tidigare och orderingången för lastbilar sjönk med åtta procent under de nio första månaderna 2019, jämfört med samma period föregående år. Efterfrågan på lastbilar i Europa har mattats av då det råder en osäkerhet hos våra kunder kring marknadsutvecklingen, säger Henrik Henriksson.
– I Latinamerika fortsätter återhämtningen men i en långsam takt. Osäkerheten relaterad till global handel fortsätter att påverka orderingången i Asien och Eurasien negativt, säger Henrik Henriksson.
– Efterfrågan på bussar har under de nio första månaderna 2019 varit något lägre än motsvarande period föregående år. Likaså för affärsområdet Engines är efterfrågan på en lägre nivå främst hänförligt till en minskad orderingång i Asien, säger Henrik Henriksson.
– Scanias globala produktionssystem anpassas löpande till efterfrågeläget, vilket innebär att vi successivt måste anpassa bemanningen. Vi ser även över de konsulttjänster som tillsatts för en rad projekt, säger Henrik Henriksson.
Serviceintäkterna uppgick till rekordhöga 21,5 miljarder kronor, en ökning med tio procent.