SSAB visar vägen mot fossilfritt stål
Höghållfasta stål och premiumprodukter ska tillsammans utgöra 50 procent av SSAB:s totala leveranser under 2022.
Vid 2026 ska SSAB som första stålbolag i världen erbjuda fossilfritt stål.
– De kommande åren kommer att präglas av vår långsiktiga satsning på fossilfritt stål, vilket blir en revolution inom stålindustrin. Det stärker SSAB:s långsiktiga konkurrensförmåga genom nya fossilfria premiumprodukter och vår miljöprestanda tar ett stort kliv framåt, säger företagets vd Martin Lindqvist, enligt ett pressmeddelande.
– På medellång sikt driver vi tillväxten inom specialprodukter och vi utvecklar samtidigt våra egna kanaler till marknaden. Det stödjer vår lönsamhet och minskar känsligheten för svängningar i konjunkturen, säger Martin Lindqvist.
SSAB har nya strategiska mål för 2022:
SSAB Special Steel ska leverera 1,6 miljoner ton (2018: 1,3 miljoner ton)
SSAB Europe ska leverera 800 kton avancerade höghållfasta produkter till bilindustrin (2018: 562 kton), samt öka leveranserna av premieprodukter till 900 kton (2018: 718 kton). Det innebär att andelen premiumprodukter kommer att uppgå till 46 procent under 2022 (2018: 36 procent)
SSAB Americas har målet att öka andelen premieprodukter till 39 procent under 2022 (2018: 29 procent)
SSAB Services ska öka omsättningen till 4,5 miljarder kronor genom en kombination av organisk tillväxt och förvärv (2018: 2,4 miljarder)
Utöver dessa strategiska mål har Tibnor målet att ha en Ebitda-marginal på över fem procent samt en avkastning på sysselsatt kapital (ROCE) på över 15 procent under 2022. Ruukki Construction har målet att nå en Ebitda-marginal på över tio procent under 2022.
– Vi har genererat och kommer att fortsätta generera goda kassaflöden. Balansräkningen har stärkts betydligt under de senaste åren. Det gör att vi på ett klokt sätt kan fortsätta investera för att ta bort flaskhalsar i i vår produktionsapparat för höghållfasta stål och samtidigt göra omställningen till fossilfri stålproduktion, säger Martin Lindqvist.