Krocktester och satellitkollisioner bygger bättre skärverktyg
3D-grafik för videospel, krocktester och satellitkollisioner. Det har varit inspirationskällor när Ashwin Devotta forskat om nya arbetssätt för produktutveckling av skärverktyg.
I dagens produktionsanläggningar tillverkas ofta flera olika produkter i mindre serier och i olika material. För att klara snabba omställningar i automatiserad produktion behöver processerna vara helt pålitliga och störningsfria. Därför forskar Ashwin Devotta, industridoktorand på Sandvik Coromant, på en simulering av metallspånens rörelse som bildas vid skärande bearbetning.
För att kunna skapa digitala metallspån använde Ashwin bland annat samma matematiska principer som ligger till grund för grafiken bakom avancerade videospel.
– Simuleringen blir väldigt lik den verkliga processen. Vi kan till exempel förutse exakt vad som kommer att hända vid bearbetningen när vi gör små förändringar i skärverktygets design, berättar Ashwin.
När skärverktyg bearbetar stål är det oerhört starka krafter inblandade. Ashwin förklarar att trycket mellan verktyg och metall motsvarar kraften vid en krock mellan två personbilar.
– Därför har jag även haft nytta av att studera simuleringar för bilkrockstester och kollisioner mellan satelliter och rymdskrot. Allt det här ger värdefull input till designen av skärverktyg. Vi kan utveckla ännu bättre skärverktyg på kortare tid, och våra kunder får effektivare produktionsprocesser och högre produktkvalitet, säger Ashwin.
Ashwins simuleringsteknik ska i förlängningen göra det möjligt att fullt ut digitalisera den här typen av tillverkning, och nyligen presenterade han sin avhandling på Högskolan Väst.