Unik aluminiumprofil möjliggör elektrisk väg
Uppstartföretaget Elonroad har fått i uppdrag att bygga en väg som laddar elfordon medan de kör. Hydro tillverkar de unika aluminiumprofilerna som ska göra den 1 000 meter långa teststräckan verklig.
Elonroad har i samarbete med Lunds Universitet fått i uppdrag att bygga 1 000 meter väg längs Getingevägen som ligger i centrala Lund. EVolution Road, som den kallas, är ett treårigt projekt som Trafikverket avser att använda som demonstrationsplats. Det högteknologiska elvägskonceptet laddar alla typer av elektriska fordon när de kör eller är parkerade. Teststräckan i Lund byggs just nu och kommer att vara i drift innan sommaren.
Till projektet levererar Hydro en strängpressad aluminiumprofil - en "vägprofil" - som kan innehålla elektronik och en skena för laddning av elbilar under körning.
Hans Fredriksson, som har lett projektarbetet för Hydro, menar att en sådan aluminiumprofil kräver noggrann bearbetning för att elektronik, kablage och ledningsprofiler ska kunna monteras i själva profilen innan skenan som hanterar laddningen monteras på vägprofilen.
Hydros strängpressningsanläggning i Vetlanda började leverera produkten tidigare i år.
– Det är väldigt intressant och stimulerande samarbete. Vi har levererat 500 meter av "vägprofilen" samt 1000 meter ledningsprofiler som färdiga komponenter. Dessa bearbetade komponenter motsvarar 500 meter elektrifierad väg, säger Hans Fredriksson från Hydro.
– Tillsammans med den professionalitet som Hydro visar oss, även om vi är ett litet företag, har samarbetet varit avgörande för att kunna uppfylla våra mål, säger Karin Ebbinghaus, Elonroads verkställande direktör. Hon tillägger att de viktigaste fördelarna med elektriska vägar är att sådana vägar kan minska storleken på fordonets batteri - och bilens vikt, vilket gör att det går att transportera fler varor eller passagerare. Dessutom eliminerar laddning under körning behovet av driftstopp för att ladda batterierna, vilket sparar tid.
Fakta - Hydros Elonroads koncept
Hydros Elonroads koncept innebär en elektriskt ledande skena som kan monteras på vägen alternativt byggas in i vägen. Versionen som monteras ovanpå vägen är fastsatt mot asfalten via monteringsplattor. Då profilens sidor endast lutar 10 grader är det smidigt att byta körfält. Det andra alternativet görs sig bäst på motorvägar då profilen är nedsänk och ligger i linje med den omgivande asfalten.
Vid körning ansluts en strömavtagare under fordonet till den elektriska skenan via glidkontakter. Den elektrifierade vägen är endast aktiv när fordonet passerar vilket gör den säker i en stadsmiljö.
Den elektrifierade vägen kan leverera upp till 300 kW laddning med 97 procent effektivitet under körning. Förutom att driva fordonet framåt ger detta tillräckligt med laddning för att för varje körd kilometer ge tre extra kilometer i räckvidd.