Bra betyg när medarbetare utvärderar coronahantering
Svenskt Kvalitetsindex har undersökt hur nöjda svenska medarbetare är med hur sin arbetsgivare agerat utifrån coronapandemin. Undersökningen visar bland annat att snittet på hur nöjda svenskarna är ligger på 66,4 procent.
Tillsammans med Jobbhälsoindex i Sverige AB har Svenskt Kvalitetsindex kartlagt den svenska arbetsmarknaden, och årets studie har särskilt fokuserat på hur landets anställda upplevt den annorlunda perioden till följd av coronapandemin, samt hur arbetsgivare i olika branscher och sektorer hanterat krisen.
Svenska arbetsgivare får överlag ett gott betyg av sina medarbetare för de åtgärder som vidtagits under pandemin. Betyget för hela arbetsmarknaden är 66,4 på en skala mellan 0 – 100, där ett högre betyg betyder bättre hantering.
Mest nöjd är man i privat sektor och minst nöjd inom kommunal sektor. Bland branscherna med lägst omdömen hittar man verkstadsindustrin.
Foto: Svenskt Kvalitetsindex
– Ledarskapet har varit avgörande för medarbetarnas upplevelse. Det är tydligt att såväl den högsta ledningen som närmaste chef haft stor betydelse för hur medarbetare betygsatt hanteringen av corona på svenska arbetsplatser, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex.
Precis som arbetsgivarnas hantering av krisen påverkat hur man som medarbetare ser på framtiden, så har ledarskapet också haft stark påverkan på medarbetarnas engagemang.
-
Där hanteringen varit bra känner sig 6 av 10 medarbetare motiverade, medan motsvarande siffra vid upplevt dålig hantering är 2 av 10.
-
Andelen som verkligen kan tänka sig att rekommendera sin arbetsgivare till andra är 1 av 10 där hanteringen upplevts dålig, medan nästan 5 av 10 där hanteringen fått gott betyg.
Foto: Svenskt Kvalitetsindex
Klart nöjdast med hanteringen är de medarbetare som i huvudsak jobbat från hemmet, men som inte gör det i vanliga fall. Samtidigt noteras att vårens distansarbete gjort det svårare för vissa att göra ett bra jobb.
Foto: Svenskt Kvalitetsindex
Av alla de närmare 40 procent som arbetat hemifrån under pandemin, upplever kategorin äldre anställda (55 år och uppåt) att det varit mycket svårare att göra ett bra jobb jämfört med yngre arbetskamrater. Denna kategori har också upplevt större problem med sin hemarbetsmiljö jämfört med de yngre.
– Det hänger sannolikt ihop med den nödvändiga digitalisering som hemarbetet medfört. Nya system, arbetssätt och rutiner påverkar i stor grad. Vi vet från andra studier att den digitala mognaden skiljer sig åt mellan åldersgrupper och det genomsyrar en situation som denna, säger Johan.
På frågan om man tror sig arbeta på ett annat sätt när detta är över så svarar 2 av 10 ja.
– Det gör att man kan fundera kring hur framtida arbetslandskap kommer se ut. Sannolikt är en högre grad av digitaliserade arbetssätt här för att stanna, avslutar Johan.