Kvalitet viktigare än snabb leverans
Snabb leverans och pris hamnar i skymundan när det kommer till vikten av högre kvalité
1 600 små och medelstora företag har deltagit i undersökningen och svaret är enhetlig- det är kvaliteten på varorna som har störst betydelse. Drygt 43 procent uppger att det är viktigast och det har till och med blivit ännu viktigare sedan den senaste mätningen gjordes i våras, enligt ett pressmeddelande.
Kostnad- inte lika viktigt
Prisfrågan har däremot fått en något mer underordnad betydelse sedan förra mätningen. Nu uppger drygt 30 procent att det är viktigast, mot 32,5 procent i våras.
– Att allt fler företag sätter hög kvalitet före lågt pris tyder på att företagarna inte upplever att det egna företaget kommer att påverkas särskilt mycket av det rådande konjunkturläget, säger Henrik Salwén, vd för Visman Advantage, som hjälper små och medelstora företag att effektivisera sina inköp.
Bara 10 procent av de tillfrågade menar att snabb leverans ska prioriteras. Och några få, 1,2 procent, ser miljöaspekten som avgörande.
– Med tanke på hur viktiga miljöfrågorna är för allt fler konsumenter är det märkligt att inte fler företag lägger större vikt vid gröna inköp, fortsätter Henrik Salwén i artikeln.