Tips i coronatider: Fjärranslut maskinparken
Att hålla sin maskinpark igång med minimala avbrott är något som är viktigt för de flesta, men när restriktioner för resor och besök gör det svårare för en servicetekniker att komma till platsen kan det vara en fördel att ha sina maskiner fjärranslutna.
I en annorlunda tid präglad av en pandemi skiner fördelarna med att ha sina maskiner fjärranslutna upp lite extra. Inte minst i de fall där servicetekniker har svårt att ta sig till platsen på grund av restriktioner.
Ett företag som leverar fjärranslutna maskiner är AP&T som tillverkar optimerade lösningar för metallformning, och genom att använda sig av fjärranslutning kan eventuella driftstörningar ofta förebyggas eller åtgärdas på distans.
– Många av de maskiner vi levererat genom åren är förberedda för fjärrdiagnostik, även om kunden i dagsläget inte utnyttjar möjligheten. Är maskinen uppkopplad kan vi i många fall se vilka slitdelar som står närmast i tur att byta ut. Och skulle en driftstörning inträffa kan vi snabbt söka reda på felet och antingen åtgärda det direkt, eller hjälpa kundens personal att göra det, säger Mats Kinnby, chef för global teknisk support på AP&T.
Hur vet man om man har en maskin som är förberedd för fjärranslutning?
– Det är bara att kontakta oss så gör vi en funktionstest. Är maskinen förberedd för fjärranslutning kan vi kontrollera status och verifiera att uppkopplingen fungerar som den ska, fortsätter Mats.
Mats fortsätter:
– Det här är ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att skapa trygghet i produktionen, inte minst i dessa tider.
AP&T är en global leverantör av optimerade lösingar som omfattar allt från separata maskiner till kompletta produktionslinjer. Bolaget har huvudkontor i Ulricehamn och produktion i både Ulricehamn och Tranemo.