23948sdkhjf

Plåtens formbarhet ska förbättras med återvunnet aluminium

Projektet Alscram, ett nytt forskningsprojekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, är en förstudie som riktar sig mot att utarbeta ett tillvägagångssätt för att öka antalet sekundära, det vill säga återvunna, aluminiumlegeringar i högkvalitetsvalsade aluminiumlegeringar. Projektets mål är att förbättra resurseffektiviteten och minska koldioxidavtrycket genom att förbättra formbarheten hos plåt med stor andel återvunnet material. Alscram står för "Aluminium sheet with high secondary content".

Det är i dag inte möjligt att kombinera hög formbarhet och högt innehåll av sekundärmaterial i aluminium. Det nya forskningsprojektet har som mål att besvara intresset för ökat sekundärt innehåll, helst med samma prestanda som primärbaserad aluminium. Forskningen riktar sig mot en ökad förmåga att genom återvunnet material få material med samma kvalitet som primära legeringar.

Viktiga frågor för projektet är att förstå och hitta hållbara leveransströmmar för återvunnen metall, förmågan att producera halvfabrikat (i första hand plåt), med sekundärbaserad metall och förmågan att forma nya plåtkomponenter.

Projektet ska kartlägga sekundära metallströmmar för att ge en bättre förståelse för de återvunna aluminiumkällor som är lämpliga att använda för högkvalitativ tillverkning av valsat material. Man ska också ta fram designkriterier för rullande legeringar med hög sekundärhalt med bibehållen formbarhet jämfört med jämförbara legeringar. Detta utan att kompromissa med materialets hållbarhet. Projektet ska även praktiskt testa koncept och tillvägagångssätt genom kall- och varmformningstester av materialet.

- Detta är ett mycket spännande projekt där målet är att öka användningen av sekundäraluminium i tillverkningen av plåt utan att tappa formbarhet. Detta ligger i tiden då viktminskning av fordon driver på aluminiumanvändningen. Tillsammans med elektrifieringen kommer vi också att se en stark förändring av skrotflöden då mängden gjutna motorblock och liknande produkter minskar medan plåt och extrusioner ökar i bilarna, säger Anders Jarfors, Jönköping University, projektledare för Alscram.

- Traditionellt har legerat skrot cirkulerats till gjuterier, men för att klara energi- och emissionsmål blir det även ett starkt tryck att sluta kretsloppen till likadana processer och produkter. Detta är särskilt utmanade för plåt, då det är mycket höga krav på formbarhet, vilka inte finns på gjutgods och extrusioner, säger Anders Jarfors.

I Alscram deltar Jönköping University, Gränges Sweden AB och Stena Recycling AB. Projektet har en total budget på 1,01 miljoner varav 505 000 kronor kommer från Vinnova.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.095