Tibnor kommer närmare kunden
Tibnor stärker sitt nät av lokala distributionspartner för stål och metaller. Starten sker i Mellansverige, där tre återförsäljare nu fördjupar sitt samarbete med Tibnor.
– Våra distributionspartner är redan mycket aktiva på sina marknader, berättar Mikael Jansson, marknadsdirektör för Tibnor, Marknad Sverige i ett pressmeddelande. Till det lägger vi nu Tibnors storlek och resurser. Vi förenar våra krafter på ett tydligare sätt och skapar gemensamma mål.
De tre första
Det är Uppsala Handelsstål, C-B Stål & Metall i Karlskoga och Björns Stålmagasin i Borlänge som är först ut att teckna avtal om fördjupat samarbete med Tibnor. Avtalet omfattar utveckling inom flera områden. Det innebär även att de tre företagen kan ta del av Tibnors kompetens för att stärka den egna utvecklingen inom till exempel IT, transport och materialkunskap. Tibnor ställer tydliga krav på sina distributionspartner – ett av dem är att de ska ha egna säljare som reser i distriktet.
– På det här sättet skapar vi en geografisk närhet, som är nog så viktig för många kunder, konstaterar Mikael Jansson. Samtidigt ger vi kunderna tillgång till Tibnors hela sortiment, logistikflöde och kunnande.
Distributionspartner i hela Sverige
Nu fortsätter arbetet med att kontraktera fler distributionspartner. Håkan Lindqvist, vd på Tibnors dotterbolag Tappers Stål & Metaller, har ansvaret och räknar med att ha fullföljt uppdraget innan året är slut. Då ska hela Sverige vara försett med distributionspartner som i nära samarbete med Tibnor och inom sina geografiska närområden hanterar behovet av stål och metaller.